- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
49

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 8 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till rom arena.

Kap. 2: 26 — 3: 2.

alt han är såld under synden (kap. 7: 14),
nämligen så vidt som han ännu har kött.
Ty hvad som här utsäges om köttets art
i allmänhet, det gäller äfven om köttet
hos den troende.

8. Men de, som äro i kött,*
kunna icke behaga Gud.**

d. v. s. de som hafva sitt lifselement
i köttet. Märk detta uttryck. De troende
hafva kött, men de hafva icke sitt
lifselement deri, de äro icke efter köttet (v.
5) och vandra icke efter köttet (v. 4).

** och att icke behaga Gud, det är
döden för menniskan.

9. Men I ären icke i kött,
utan i ande,* om Guds ande
annars bor i eder;** men om
någon icke har Kristi ande, f så
hörer denne honom icke tilLff

Gal. 4: 6.

* I hafven edert lifselement uti anden
(Guds ande) och det, som han vill. Till
uttrycket: vara i Guds ande^ må jemföras
det vanliga uttrycket: vara i Kristus.

** icke blott verkar på eder utan bor

1 eder. Jemför 1 Kor. 8: 16, 6: 17, 19,

2 Tim. 1: 14, Joh. 14: 2 3.

t Af sammanhanget synes, att med Kristi
ande och Guds ande menas en och samma
ande.

ff utan hör fortfarande verlden till,
ehuru han i yttre måtto slutit sig till den
kristna församlingen,

10. Men om Kristus är i eder,*
så är väl kroppen död ** för
synds skull,*** men andenf är
lif för rättfärdighets skull, ff

♦ Af sammanhanget synes, att Kristi
boende och andens boende i de troende
är en och samma sak. Det är genom sin
ande, som Kristus bor i de sina. Se anm.
till Joh. 14: 18, Ap. G. 3: 21.

Då här talas om kroppen såsom död,
så menas naturligtvis den lekamliga döden.
Paulus säger död i st. f. döden
underkastad, emedan han i den lifliga skildringen
ser det tillkommande, såsom hade det
redan inträdt. Jemför v. 30, kap. 5: lö.

*** Se kap. 7: 2 3. I synden, som ännu
bor qvar uti den troendes kött, har
kroppens död sin grund. — Märk, huru
tydligt denna vers visar, att synd ännu finnes
qvar hos den troende.

t När anden sättes såsom motsats mot
kroppen, så menas dermed icke Guds ande
utan den mensklige anden, den inre
andliga menniskan. Om en sådan skilnad
mellan Guds ande och den mensklige
anden talar v. 16 med afgörande tydlighet.

tt Den inre andliga menniskan hos den
troende är genom Guds ande omskapad
till en i sanning rättfärdig menniska, och
derför gifves för henne ingen död. Hon
är lif, d. v. s. hennes väsen är lif^ evigt
lif. Att här är fråga om en i de troende
verkad rättfärdighet, synes af hela sam^
manhanget, som grundar denna
rättfärdighet på Kristi inneboende genom anden i
de troende. Se anm. till kap. 4: 25.

11. Men om dens ande, som
uppväckte Jesus från de döda,
bor i eder, så skall den, som
uppväckte Kristus Jesus från de döda,
äfven göra edra dödliga
kroppar* lefvande** genom sin ande,
som innebor i eder.f

1 Kor. 6: 14. 2 Kor. 4: 14.

* Paulus säger icke här: edra döda
kroppar (se v. 10) utan: edra dödliga
kroppar, emedan han här talar om, hvad
de nu äro. Och han kunde icke kalla
dem döda, då han talade om andens
inneboende i dem.

** nämligen vid Kristi återkomst.
Paulus tänker naturligtvis endast på dem, som
hunnit dö före Kristi återkomst, icke på
dem, som vid den tiden lefva. Märk för
öfrigt, huru afgörande klart detta ställe
visar, att det i de troendes uppståndelse
endast är Icroppen, som skall göras
lef-vande. Anden deremot är lif: för honom
gifves ingen död. Och såsom han lefver,
så skall äfven kroppen göras lefvande,

t I somliga gamla handskrifter af nya
testamentets grundtext står det: för hans
andes skull, som bor i eder. Det är
omöjligt att med full visshet afgöra,
hvilken läsart, som är den ursprungliga. Den
ena läsarten vill säga: Genom Guds och
Kristi ande, som nu bor i de troende, skall
kropparnas lefvandegörelse en gång ske.
Den andra läsarten gifver följande mening:
Gud skall göra edra kroppar lefvande till
följd deraf, att hans ande nu bor i eder.
Såsom varande andens tempel hunna de
troendes kroppar icke för evigt hemfalla
åt döden, om de ock för tillfället måste
göra det till följd af den ännu qvarboende
synden.

II

— 49

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free