- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
35

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 5 Kapitlet - 6 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till rom arena.

Kap. 14: 15 — 19.

synden formerades, f der
öfver-öf-yerflödadeft nåden,

Rom. 7: 8.

uppenbarad lag.

** i verlden. Att lag kom in i veiiden,
det skedde då, när Mose lag gafs. — Att
lagen kommit in derjemte eller vid sidan,
det betyder, att han kommit in vid sidan
af de frälsningsanstalter, som Gud träffat
i Kristus. Jemför Gal. 3: 19. Genom
lagen har icke rättfärdiggörelse skett, men
han har dock haft stor betydelse
förmen-niskors rättfärdiggörelse.

Adams öfverträdelse skulle formeras

1 allt flere öfverträdelser. »Detta gjorde
Gud icke i grymhet utan i afsigt att bota:
sjukdomen ökas, ondskan växer, läkaren
sökas, det hela botas» (Augustinus).

t I det att öfverträdelsen förmeras,
formeras synden sjelf. I öfverträdelserna
framträder nämligen synden, och ju mer de
tilltaga, desto mer tilltager hon. Om
förhållandet mellan synd och öfverträdelse se
anm. till v. 13, 14.

ff Den öfverflödade så, att den gick
vida öfver synden.

21. på det att, likasom synden
har kommit till konnngavälde i
döden,* så skulle ock nåden
komma till konungavälde genom
rättfärdighet till evigt lif,*’^ genom
Jesus Kristus, vår herre, f

* I döden är det, som syndens
herravälde framträder, emedan döden just är
resultatet af detta herravälde.

Uttrycket till evigt lif framställer
lif-vet såsom något tillkommande, något
äsyf-tadt. Resultatet af syndens konungavälde
är döden. Resultatet af nådens
konungavälde sMll hli evigt lif (jemför kap. 6:

2 2) och detta derigenom att nåden verkar
rättfärdighet. Rättfärdigheten upphäfver
synden och dermed äfven döden.

f Kristus är den, genom hvilJcen Gud
i sin nåd verkar frälsningen från början
till slut.

6 Kapitlet.

De, som äro döpta till Kristus, hafva dött
från synden och böra således icke lefva i henne
(T. 1—14). Andlig träldom ocli frihet (v. lö—23).

7. 4—S3 aftonsångstext tolfte söndagen e.tref. 7.

3—H episteltext sundagen efter nyår.

5-^41 episteltext sjette söndagen efter tref.

49^23 episteltext sjunde söndagen efter tref.

H

vad skola vi alltså säga?
Skulle vi blifva qvar i syn-

den, på det att nåden måtte
formeras?*

* En sådan invändning kunde ju lätt
göras med anledning af apostelens ord i
kap. 5: 2 0. Jemför kap. 3: 8.

2. Bort det!* Vi som hafva
dött från synden,** huru skola
vi ännu lefva i henne ?t

’’’ Genom detta uttryck afvisar Paulus
med afsky hvarje sådan tanke. Se kap.
3: 4.

** Grundtextens uttryck betyder
egentligen: vi som hafva dött för synden. Att
vara död för en person eller sak är att
vara fullständigt skild från hvarje
gemenskap med den personen eller saken. Att
dö för synden är således att blifva skild
från hvarje gemenskap med henne.
Jemför Gal. 2: 19, 6: 14, Kol. 2: 20. Samma
betydelse ligger i uttrycket: »dö frän
synden», hvilket uttryck vi valt derfor, att
uttrycket »dö för synden» lätt kan
missförstås, såsom vore det fråga om att dö
för syndens skull.

t Det vore ju alldeles orimligt.

3. Eller veten I icke, att vi,
så många som hafva blifvit döpta
till Kristus Jesus, vi hafva
blifvit döpta till hans död?*

Gal. 3: 2 7.

* Märk bevisningsgången: Vi hafva dött
från synden, säger han, och huru har det
skett? Jo, genom dopet; ty vi så många, som
blifvit döpta till Kristus, hafva blifvit döpta
till hans död. Dopet var således för
Paulus icke en handling, hvarigenom
menni-skor symboliskt beteckna, att de äro döda,
icke heller en handling, hvarigenom de
förpligta sig att dö från synden, utan
en handling, hvarigenom de dö från henne.
Hade Paulus menat: »Vi så många, som
äro döpta till Kristus, hafva dermed
he-teehnat (eller bekant), att vi hafva dött
från synden», eller: »Vi så många, som
äro döpta till Kristus, hafva förpligtat
oss att dö från synden», då skulle han
ock hafva talat så. Nu deremot säger
han: »Vi hafva dött från synden», och
detta grundar han derpå, att de blifvit
döpta till Kristi död. Angående Kristi och
apostlarnas tal om dopets betydelse må
för öfrigt märkas, att de aldrig framställa
dopet såsom en symbolisk handling, hvilket
nog kommer deraf, att de aldrig betraktat
det så. 1 detta afseende tala de närmast
efter-apostoliska kyrkofäderna alldeles på

— 35 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free