- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
31

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 5 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till romarena.

Kap. 4: 8 — 13.

växt i anden (1 Petr. 2: 2). Hon är
beredd att uppenbaras i den yttersta tiden
(1 Petr. 1: 5). Se för öfrigt Matt. 10:
22, 24: 13, Mark. 13: 13, Ap. G. 2: 21,
Rom. 10: 9, 1 Kor. 3: 15, 1 Petr. 4: 18,
2 Kor. 1: 6, Fil. 1: 28, 2 Tess. 2: 13,
2 Tim. 2: 10, 3: 16, Ebr. 1: 14, 9: 28.
Häremot strida nu icke sådana ställen, der
det säges, att de troende äro frälsta (Ef.
2: 5, 8, Tit. 3: 5, 2 Tim. 1: 9), ty denna
frälsning är en frälsning i hoppet (Rom.
8: 24). Nya testamentet är derför så långt
ifrån att lära, att verlden är frälst, att det
t. o. m. framställer de troendes frälsning
såsom tillkommande. Detta hindrar dock
icke, att man ju i en visa mening kan
säga, att den troende är frälst, nämligen
i den mening, att han är uttagen från
verlden, och att synden icke mer råder
öf-ver honom. Men då menar man med
frälsning något annat, än hvad nya
testamentet menar, då det talar om frälsningen.
I Kristus och hans verk är grunden lagd
till allas frälsning. Men frälsta skola
menniskor bli, endast såvidt de tro på
frälsaren.

ff den tillkommande vreden (1 Tess.
1: 10) d. v. s. de straffdomar, som på
domens dag skola träffa de gudlösa. Se
anm. till Matt. 3: 7.

10. Ty om vi, varande
fiender, hafva blifvit försonade* med
Gud genom hans sons död, mycket
mer skola vi varda frälsta** i
lians lif,t när vi hafva blifvit
försonade,

* Det ord, som här begagnas i
grundtexten, framställer försoningen såsom
bestående deri, att någon kommer i ett
annat och rätt förhållande till Gud. Se anm.
till kap. 3: 2 6. Från att förut hafva varit
fiender, hafva de troende nu blifvit
försonade med Gud. Och detta har skett
genom Jesu död (icke då Jesus dog, ty
här talas icke om tiden utan om grunden
för deras försoning). Det var Guds sons
död för dem, som bröt deras fiendskap
på den tid, då de voro fiender, samt
försonade dem med Gud, så att de blefvo
hans vänner. Se Kol 1: 21. Märk för
öfrigt, huru apostelen här använder
uttrycket: »försonade genom Kristi död» såsom
en närmare förklaring af uttrycket
»rättfärdigade i Kristi blod» (v. 9). Deraf
framgår, att det ena uttrycket i sak
kommer på ett ut med det andra. — Somliga tro,
att Paulus med fiender menar sådana,
som Gud är fiendtlig emot, och att deras

försoning med Gud består deri, att Gud
upphör att vara fiendtlig mot dem. Detta^
är att vända rätt upp och ned på, hvad
som står skrifvet.

** Då det står, att de, som äro
försonade, skola frälsas, så framställes
försoningen såsom grund till frälsningen. —
Märk för öfrigt, huru tydligt Pauli ord
visa, att det endast är de troende, som
äro försonade. Ty om alla de, som ära
försonade, skola vinna den eviga
frälsningen, så kan med de försonade icke menas
andra än de troende.

t Att Kristus dött för oss, det har
varit grunden till vår försoning; att Kristu»
lefver^ det är grunden till vår frälsning.

11. men icke det allenast, utan
ock berömma oss* i Gud genom
vår herre Jesus Kristus,** genom
hvilken vi nuf hafva fått
förso-ningen. 11

1 Kor. 1: 30 f.

* Sammanhanget med näst föregående
vers är: Vi skola så mycket säkrare
frälsas, som vi icke allenast blifvit
försonade-utan ock berömma oss i Gud, d. v. s.
berömma oss öfver, att Gud är vår och vi
äro hans. Se anm. till v. 2.

** Att berömma sig genom Jesus
Kristus är att berömma sig öfver något, som
genom Jesus Kristus kommit till stånd.
Och genom Jesus Kristus var det, som de
hade kommit i det nya saliga förhållande
till Gud, som de berömde sig af.

t i motsats mot hvad vi voro förr
(v. 10).

tt d. ä. hafva blifvit försonade.

12. För den skull,* såsom
genom en enda menniska** synden,
har kommit in i verlden*** och
genom synden döden, f och döden
så har trängt igenom till alla
menniskor, eftersom alla hafva
syndat ;tt

1 Mos. 3: 6. 2: 17. Rom. 6: 23. f
Kor. 15: 21. 2 Kor. 5: 18 f

Apostelen inleder med dessa ord en»
slutsats ur, hvad han ofvan talat om
rätt-färdiggörelsen.

** nämligen Adam.

*** i menniskoverlden.

f Såsom hela sammanhanget visar (j^
14), menar Paulus den lekamliga döderii.

— 31

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free