- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
23

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 3 Kapitlet - 4 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till romarena.

Kap. 3: 27—4: 2.

Gör de eller de gerningarna, så får du
lefva, utan: Tro på Jesus, så blir du frälst!
Oenom denna frälsningsordning uteslutes
^11 egen förtjenst och dermed äfven all
egen berömmelse. Märk, liuru Paulus i
dessa ord sätter tron icke såsom en annan
och bättre gerning än alla andra
gernin-gar utan såsom en motsats mot alla lagens
^gerningar. Jemför kap. 4: 16.

28. Ty vi sluta,* att en
men-niska rättfärdigas genom tro utan
lags gerningar. **

Gal. 2: 16. Ap. G. 13: 3 9.

* vi draga ur Guds i Kristus
uppenbarade rättfärdighet (v. 21 f.) den slutsats,
•att o. s. v.

** Inga laggerningar kunna dertill
med-%’erka (jemför kap. 11: e).

29. Eller är Gud allenast
judars (Gud)? Är han icke ock
hedningars? Jo, äfven hedningars"^,

* Att Gud äfven är hedningars Gud,
det står för Paulus fast. Deraf följer, att
Gud, såsom sjelf rättfärdig, vill göra både
judar och hedningar rättfärdiga. Men då
kan rättfärdigheten icke vara af lags
gerningar, eftersom det endast är åt judarna,
som Gud gifvit en uppenbarad lag. Att
lära, att rättfärdigheten är af lag, är
således att lära, att Gud endast är judars
Gud och icke hedningars. Är han
begge-deras Gud, så måste rättfärdigheten vara
^enom något, som är gemensamt för både
judar och hedningar. Och detta är det
evangelium, som predikar rättfärdighet af
tro.

30. för så vidt Gud är en enda,
som skall rättfärdiga*
omskärelse** af tro och förhud f genom
tron.ff

Gal. 3: 8.

* När helst Gud rättfärdigar en
menni-ska, skall det ske genom tro.

** d. v. s. judar.

f d. v. s. hedningar. Se anm. till kap.
4: 9.

tf Uttrycken »af tro)> och »genom tron»
l)egagnas omvexlande för att beteckna
samma sak.

31. Göra vi alltså lag* om
intet genom tron?** Bort det!
Utan vi stadfästa lag.f

* någon af Gud gifven lag.

** genom att lära, att rättfärdigheten
är af tron.

t emedan vi lära i öfverensstämmelse
med den af Gud gifna mosaiska lageu.
Ty denna lag sjelf vittnar, att
rättfärdigheten är af tro (v. 21). Men att äfven
Mose lag lärer rättfärdighet af tro, det
ådagalägger Paulus i nästa kapitel, der han
visar, att lagen säger, att Abraham vardt
rättfärdig på den vägen.

4 Kapitlet.

Abrahams rättfärdigande och. omskärelse samt
den lärdom, som ar att hemta deraf för läran
om rättfärdiggörelsen af tron (v. 1—25).

V. 4—8 aftonsångstext ättonde sönd. ef t. tref, I.

9—S5 aftonsångstext nionde sönd. eft. tref. I.

Hvad skola vi alltså* säga, att
vår** stamfader Abraham har
vunnit efter kött?t

* Sammanhanget är: Om vi alltså med
läran om rättfärdiggörelsen af tron icke
göra lagen om intet, hvad skola vi då
säga, att o. s. v.

** judarnas.

t af egen kraft, genom egna verk.

2. Tj om Abraham vardt
rättfärdigad af gerningar,* så har
han något att berömma sig af;
dock icke i af seende på Gud.**

Om Abraham, såsom judarna lära,
blifvit rättfärdigad af egna verk o. s. v.

** Han kan då berömma sig med
af-seende på sig sjelf, att det är han sjelf,
som åstadkommit denna rättfärdighet; men
han kan icke berömma sig af, att Gud
rättfärdigat honom. Att det dock i
verkligheten är Gud, som rättfärdigat honom,
det lärer skriften. Alltså har Abraham
icke blifvit rättfärdigad af gerningar. —
För öfrigt må om Pauli ord på detta ställe
anmärkas, att de äro 3^tterst svårfattliga.
Möjligen skulle man kunna tänka sig, att
Paulus med »rättfärdigad» här ej menat
rättfärdigad inför Gud. Han skulle då vilja
säga: »Om Abraham blifvit, såsom judarna
tro, rättfärdigad af gerningar, så må det
då vara en rättfärdighet, som han kan
berömma sig af, men icke inför Gud, ty
den rättfärdighet, som Abraham hade inför
Gud, var enligt skriften en rättfärdighet af
tron.» Denna uppfattning, så enkel den
synes vara, har dock det emot sig, att
judarna naturligtvis menade, att Abraham
blifvit af gerningar rättfärdigad inför Gud,

~ 23 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free