- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
160

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Litteraturanmälan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Kristi tid. En annan: Hvad är evangelium? har på sin tid
stått att läsa i »Vårt Lands» bilaga: Kyrka och skola. — Då
innehållet i förf:s bok sålunda med undantag af en uppsats
förut torde vara välbekant för de teologiskt intresserade i vårt
land, ha vi ingen anledning att här ingå på ett referat af den.
Förf:s ståndpunkt är för öfrigt så väl känd, att vi därom icke
behöfva yttra oss. En sak anse vi oss dock böra påpeka. I
förordet säges det: »Hvad vår tid behöfver — när det gäller
kristendomens sak — det är — närmast icke läror om
kristendomen, utan bekännande personligheter, som med en af Gud
född och buren full visshet kunna vittna om hvad de hört och
sett af evangelii härlighet.» Den ton, som uttalar sig i denna
sats, har satt sin prägel på de allra flesta partierna af boken,
och därigenom får läsaren en rätt klar inblick i förf:s tro och
bekännelse samt äfven i hans metod att försvara sig mot andra
ståndpunkter. Men här ligger ock, efter vår mening,
begränsningen. Till stor del sammanhänger detta naturligtvis med de
ifrågavarande uppsatsernas art och ursprungliga syfte (att vara
tillfälliga uttalanden i samband med anmälningar af utkommen
litteratur), i vissa fall (t. ex. uppsatserna: Hvad är evangelium?
Hvem är Jesus?) åter med själfva metoden. Läsaren får här
icke en inblick i de problem, som f. n. lösas på olika sätt af
nutidens forskare; han får t. ex. icke klart se, hvarför
evangeliets innehåll kan bestämmas så, som Harnack gjort. Och
häri ligger en brist.[1]
Förrän församlingen får se dessa problem
riktigt formulerade, skall den icke kunna rättvist bedöma de
olika ståndpunkterna, som ju väsentligen bero på de olika
slutsatserna af för alla gifna sakförhållanden. För vår del kunna vi
af hjärtat instämma däri, att vår tid behöfver bekännande
personligheter. Men vi tro tillika, att ett fullt objektivt
förfaringssätt är väl förenligt med en sådan bekännelse. — Förordet
meddelar den underrättelsen, att förf. är betänkt på att till
vårt språk låta öfverflytta några af Biblische Zeit- und
Streitfragen.
Vi kunna härvid icke underlåta att uttala den hjärtliga
önskan, att de bland dessa småskrifter, som behandla
gammaltestamentliga frågor, också måtte tagas med, t. ex. Sellins:
Biblische Urgeschichte. De kretsar af fromma män och kvinnor,
som önska ett ord till vägledning på detta område (G. T.),
äro säkert så stora, att man är skyldig att taga hänsyn till


[1]
Understundom önskade man ock större rättvisa mot motståndare än
förf. består dem. Så vore satsen s. 9: "den kultuella religionens öfvergång
i en andlig är alltså helt enkelt en dikt", på sin plats, endast om någon
talat om denna öfvergång såsom ett fullbordadt faktum före Kristus. Men
det har åtminstone icke Bousset gjort.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free