- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
103

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Gamla Testamentets psykologi.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

afsöndrandet af den sista hufvudafdelningen vållar förf., äro
betydliga. En kortfattad öfversikt öfver bokens innehåll må
åtminstone ge en antydan om några af de viktigaste bland den
mångfald problem, som behandlas.

En inledande afdelning behandlar metoder och uppgifter
m. m. I motsats till såväl den blott bibelpsykologiska som den blott
jämförande historiska behandlingen af den hebreiska
psykologien står såsom förf:s program att sammanbinda det
noggrannaste öfvervägande af det enskilda och förståelsen för just
detta folks egenart med en oafbruten och omfattande hänsyn
till allmänna företeelser på besläktade områden. Uppgiften
koncentreras på det intellektuella gebitet: hebreernas
uppfattning af den yttre världen och det mänskliga själslifvet; och
målet blir då att psykologiskt värdesätta de förefintliga
intellektuella företeelserna, såvidt möjligt ordna dem efter psykologiska
synpunkter, förklara dem efter deras psykologiska uppkomst
samt följa deras inverkan på hvarandra och deras utveckling.

Med andra afd. kommer förf. in på sitt egentliga ämne.
Efter ett inledande kapitel om de geografiska och folkhistoriska
förhållandenas betydelse för Israels andliga utveckling dra de
följande kapitlen upp konturerna till hebreernas uppfattning
af den yttre världen. Hos dem liksom öfverallt annorstädes
är åskådningen, utgåendet från de konkreta enskilda dragen,
det primära. Men det för dem karaktäristiska är, att de sedan
under alla omständigheter fasthålla vid och betona detta
enskilda. De gammaltestamentliga beskrifningarna innehålla mest
en summa enskildheter, medan öfverblickar öfver det hela
fattas. Framställningen saknar plastik. Härmed är det ej sagdt,
att all åskådlighet försvinner, man tanke t. ex. på profeternas
koncentrerade liknelser. Den hebreiska diktionen är åskådlig
öfverallt, där den kan inskränka sig till det karaktäristiska.
Hebreernas uppfattning är vidare afgjordt subjektivistisk. Man
ser mindre på den händelse, som skall beskrifvas, än på den
affekt, som den framkallat, och ur denna uppstår beskrifningen.
Uppfattningen är betingad af förhållandet till det egna jaget.
Ett objektivt betraktelsesätt eller ett teoretiskt vetenskapligt
utforskande ligger fjärran. Judendomens problem äro icke rent
teoretiska, utan behandlas med praktisk orientering från
subjektiv synpunkt. — Slutligen redogöres för det egendomliga
drag ifråga om uppfattningen af den yttre världen, som rör
sammanhanget mellan de enskilda tingen, ett sammanhang, som
kan ha sin grund i en yttre fysisk förbindelse eller i en yttre
likhet m. m. dyl.; härvid komma en mängd intressanta seder
och bruk till tals.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free