- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
7

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Ett engelskt arbete öfver Fjärde Evangeliet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

att genast i kristendomens början flere skilda lärotyper om
Jesu lif och verk kunnat uppstå, är något högst märkvärdigt
och har knappast någon motsvarighet inom religionshistorien.
Det torde vara ett af många vittnesbörd därom, att Jesu lif
hörde till ett annat och större sammanhang än det judiska
folkets historia. Jesus ville kanhända redan från början samla
både judar och greker kring en sanning, som icke var ett
privilegium för något folk eller något parti, hvarför ock flere
olika partier strax efter hans bortgång kunde söka göra honom
till sin. I sådant fall vore det sannolikt, att redan vid
traditionernas (lärotypernas) bildning en mängd slagg kommit med.
Det står i alla händelser fast, att flere sådana typer utbildats
mycket tidigt, och hur man än vill drifva harmonistik, så
vittnar detta därom, att det ljus, som Jesus bragt till världen,
redan kort efter hans bortgång undergått betydliga brytningar.
Huru vill man för öfrigt förklara, att den urkristna
församlingen enligt Apg. 6 bestått af två olika element, hebreer och
hellenister (liksom svarande mot synoptikerna och fjärde
evangeliet), att i något slags sammanhang med denna motsats en
förföljelse mot Stefanus och hans trosbröder brutit ut, att,
medan andra därvid skingrats från Jerusalem, de 12 apostlarne
fått vara oantastade (Apg. 8), att de som fördrifvits från
Jerusalem begynt förkunna evangelium för hedningarne i Antiokia,
att just när denna mission gick som bäst framåt, församlingen
i Jerusalem skyndade att taga hand om rörelsen i stället för
att sända evangelium dit, där det ännu ej förkunnats? Började
»katolicismen» redan nu med denna mission, som utgick från
de i Jerusalem kvarvarande judekristna? Hvar är gränsen,
begynnelsen till katolicismen? För t. ex. påfvedömets
berättigande åberopa de romerske Jesu ord till Petrus i Mattei 16:
17 ff. Hafva katolikerna så alldeles orätt i sin tolkning af
detta ställe? Det är sant, att församlingen enligt detsamma
skall grundas på den tro som Petrus bekände, men samtidigt
står det fast, och ingen samvetsgrann tolkning kan komma
ifrån, att det just är till Petrus som de orden riktas: »Du är
Petrus och på denna petra (klippa) skall jag bygga min
församling o. s. v.» Det gifves kanske äfven annat, som visar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free