- Project Runeberg -  Sergels konst /
138

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dessa sanningar tyckas själfklara, men blifva icke dess mindre förbisedda.
De bestämma i själfva verket rangordningen mellan s. k. dekorativ skulptur
och skulpturen dyrkad för sin egen skull som uttryck för människans formsinne,
det sinne hvarigenom hon uppfattar sitt yttre just som människa, som en rikare
än alla andra nyanserad varelse i naturens värld. Sedan är det en sak för sig

125. KARYATID. I2Ö. CERES SÖKANDE PROSERPINA.

Gips. Nationalmuseum. Gips. Nationalmuseum.

att gränserna mellan konstarterna äro flytande och att värdet af den
dekorativa konsten beror äfven på andra orsaker än detaljformerna.

Man bör gärna behålla detta i minnet, då man talar om Sergels
dekorativa arbeten. De äro på sitt sätt storartade och omfattades icke sällan af
konstnären med verkligt intresse, men deras natur och stora utsträckning
medförde att han i dem måste använda sig icke blott af form, men af formler.
Den som icke fattar skillnaden mellan dessa begrepp utan anser all konsts upp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:02:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bhsergel/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free