- Project Runeberg -  Lutherska kyrkans bekännelseskrifter /
567

(1895) [MARC] [MARC] Translator: Gottfrid Billing With: Martin Luther, Gottfrid Billing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Noter - Konkordieformeln

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Noter titi Konkordieformeln.

567

sig inom den reformerta eller
lutherska kyrkan, hvilka lärde, att
Kristi lekamen och blod äro i
nattvarden närvarande på ett andligt
sätt, så att den troende genom sin
tro kommer med honom där i-
gemenskap. Äfven enligt denna
senare åsikt blir ej nattvarden ett
nådemedel i detta ords fullaste
mening utan göres snarare genom
menniskors tro till hvad den är.

6. Luthers »Stora bekännelse om
nattvarden» var hans hufvudskrift
i striden mot Zwingli.

7. Kapernaitiskt = på ett groft,
sinnligt sätt. Namnet härleder sig
ifrån hvad som i Joh. 6 berättas
om det sätt, hvarpå invånarne i
Kapernaum fattade Jesu ord.

8. Nestorius, patriark i
Konstantinopel † 440, skilde i sin lära så
mycket de båda naturerna hos
Kristus från hvarandra, att
personens enhet ej kunde fasthållas.
Hans lärosätt förkastades på det
3:e allmänna kvrkomötet i Efesus
431.

9. Denna skrift utgafs af Luther
1539.

10. Eutyches,
klosterföreståndare i Konstantinopel i midten af 5:te
årh., lärde, att i Kristus efter hans
människoblifvande blott vore en
natur. Hans lära förkastades på
det 4:de allmänna kyrkomötet i
Chalcedon 451, där, i motsats mot
både Nestorius och Eutyches,
bekändes, att i Kristi person, som
är blott en, finnas två naturer utan
sammanblandning och utan
förvandling oupplösligt och
oskiljaktigt förenade.

11. Marcion, en gnostisk irrlärare
i det 2:a årh.

12. Caspar Schisoenkfeld († 1561)
slöt sig till att börja med till den
lutherska reformationen men
skilde sig sedan från denna. Han
och hans anhängare klandrade så-

som bokstafsträldom
lutheranernas ställning till den heliga skrift
och ansågo, att högre än denna
stode och gällde Guds Andes inre
ord i människan. I afseende på
Kristi person närmade sig deras
uppfattning till den här ofvan
nämnde Eutyches’; de förkastade
barndopet, sade, att brödet och vinet
i nattvarden vore blotta symboler
af Kristi lekamen och blod, och
påstodo, att en pånyttfödd kan
lefva utan synd.

13. Antitrinitarier = motståndare
mot kyrkans lära om Guds
treenighet.

2:a Delen. Grundligt, klart och

tydligt upprepande o. s. v.

1 .Aiigsbnrger-Interim var en
förlikningsformel, som kejsar Karl
den 5:te lät uppsätta i Augsburg
1548 och som skulle gälla, till dess
ett allmänt kyrkomöte komme att
bilägga striden mellan
lutheranerna och papisterna. Detta interim
antogs på somliga ställen men
förkastades på andra. Med våld och
under svåra förföljelser sökte
kejsaren genomdrifva dess antagande;
men detta lyckades dock icke.
I synnerhet i Nordtyskland var
motståndet mycketstarkt. JohanBrens
var en af de bestämdaste
motståndarne mot detsamma.

2. Eusebius, biskop i Cäsarea (†
338), berömd i synnerhet för sina
historiska forskningar.

Basilius den Store, biskop i
Neo-Cäsarea († 379), var en af de mest
betydande kyrkofäderna och
öfvade ett stort inflytande till kyrkans
sammanhållande under de
arian-ska striderna. Om honom har
blifvit sagdt, »att hela hans lif
andades världsöfvervinnande tro,
själfförnekande kärlek, högsinthet
och kunglig värdighet».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann95/0579.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free