- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
529

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VI. D:r Martin Luthers Stora Katekes - Fjärde delen. Om dopet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM DOPET.

f>29

Fader vår, utan de äro uppenbarade och gifna af Gud själf, så
kan jag äfven prisa dopet och säga, att det icke är något
människopåfund, utan af Gud själf instiftadt samt af honom
allvarligt och strängt påbjudet, att vi måste låta döpa oss, eller
annars icke varda saliga. Man må alltså icke tänka, att det är en
så obetydlig sak som att laga på sig en ny röck. iy det ligger
stor vikt därpå, att man aktar dopet såsom något förträffligt,
härligt och högt. Härom kämpa och strida vi framför allt,
emedan världen nu är full af svärmiska sekter, som ropa: »Dopet
är någonting blott utvärtes, men utvärtes ting äro till ingen
nytta.» Men låt det vara ett utvärtes ting huru mycket som helst,
så står dock här Guds ord och bud, som instiftar, grundar och
bekräftar dopet, och hvad Gud instiftar och bjuder kan icke
vara något onyttigt, utan något alltigenom kostligt, vore det ock
skenbart ringare än ett halmstrå. Har man hittills kunnat
anse det för något stort, när påfven rued bref och bullor utdelade
aflat, invigde altaren och kyrkor, och detta blott för hans brefs
och sigills skull, så böra vi väl anse dopet vara mycket högre
och kostligare, emedan Gud har befallt det och det därjämte
sker i hans namn. Orden lyda ju: Gån ut och döp en, men icke
i edert, utan i Guds namn.

Men att döpas i Guds namn är att döpas icke af
människor, utan af Gud, och därför är dopet, ehuru clet sker genom
en människas hand, dock Guds eget verk. Häraf bör väl enhvar
kunna inse. att det är något mycket högre än något som helst
gjordt af en människa eller ett helgon. Ty hvad skulle man
kunna göra för verk, som vore större än Guds verk?

Men här arbetar djäfvulen på att blända oss med falskt
sken och föra oss från Guds verk till sina egna. Tv det sticker
ju mycket mer i ögonen, när en kartusianermunk gör en mängd
svåra, stora verk, och alla vilja fästa större afseende vid del,
som vi själfva göra och förtjäna. Men bibeln lär, att om man
samlade ihop alla munkars verk, huru kostliga cle än må synas,
så skulle cle tillsammans icke vara något så ädelt och godt, som
om Gucl lyfte ett halmstrå från marken. Hvarför? Jo, därför
att personen är ädlare och bättre. Här måste man alltså icke

34- 110630. Bensoic. Svenska kyrkans l>ekännel seskrift er.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0543.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free