- Project Runeberg -  Fremmed Skuespilkunst. Studier og Portræter /
214

(1881) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

214

coquelin.

mere, naar Skuespilleren, som Coquelin, ikke tør lade noget
ironisk Lys falde over Figuren. I de sidste Akter giver Coquelin
sig mere hen, og hvad der her skal fremstilles af Alvor og
Mandighed, af undertrykt Smerte og tilbagetrængt Sorg,
lykkes ham udmærket; derimod er han svagere i Udbruddet.
Her bliver det Regelrette til akademisk Tørhed, hans Tale
er altfor tydeligt bragt i Tempo og Takt, og det var for
Tilskueren meget vanskeligt at lade sig rive hen.
Lidenskabens Opbrusning og Selvfortæring manglede.

III.

For at faa Lejlighed til at udfolde alle sine
Egenskaber, lod Coquelin for nogle Aar siden et Stykke skrive
for sig af Paul Ferrier, en yngre Forfatter med endel Talent,
som i adskillige Aar har vekslet mellem Held og Fiasco
paa forskellige Parisertheatre. Foruden et Par fortrinlige
Enaktsfarcer har han skrevet en treakts Komedie for Gymnase:
la fille de chambre, der er overordenlig morsom. Af ham
forlangte Coquelin et Drama, i hvilket han kunde bringe
Tilskuerne til baade at le og at græde. Ferrier forfattede
saa Tabarin, Navnet paa en berømt Hanswurst og Gøgler
fra det syttende Aarhundrede. Han spiller sine lystige
Farcer paa Pont-Neuf, og midt under Forestillingen erfarer
han, at hans elskede Hustru er løbet bort; for at dække
sin Graad er han da nødt til at lade, som Sorgen hørte med
ind i Farcen, og bruge sin Smerte til at vække Latter.
Situationen er vel kendt fra det store Melodrama Paillasse;
den lystige Gøgler skjuler under sin Maske et melankolsk
og sønderrevet Indre. Det lykkedes ikke Coquelin at give
denne Sentimentalitet Udtryk; det store Publikum lod sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/befremskue/0220.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free