- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Trettonde Bandet. Ny följd. Nionde Bandet. 1897 /
211

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sagnet om hvorledes Sigvat Tordssön blev Skald (Sophus Bugge)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ubekjendt. Han digtede et kunstigt Digt (som meddeles) for
at gjöre Pröve paa sin Digtekunst[1].

Der er en aabenbar Forbindelse mellem det irske Sagn,
at en ung Mand ved at spise en bestemt vakker Laks, som
er bleven kogt, faar Kundskab om alt og bliver Digter, samt
at han derpaa giver Pröve paa sin Kunst ved at forfatte et
kunstigt Digt, og det islandske Sagn om Sigvat, at han som
Unggut spiste en bestemt vakker Ørred kogt og at han derved
blev vis og fik Digterævne, paa hvilken han straks aflagde
Pröve ved at digte et kunstigt Vers.

At Sigvat er bleven opfostret hos Torkell ved Apavatn,
har vi ingen Grund til at betvivle. Dette fortælles ligeledes i
Heimskringla, som ikke har Historien om Ørreden. Det er
ogsaa meget muligt, at en Nordmand var i Logis paa
Gaarden Apavatn, då Sigvat blev opfostret der, og at han tog
sig af Gutten. Men at Historien om Ørreden er en Fabel,
som er bleven knyttet til Sigvats Navn, længe efter at han
var bleven en navnkundig Skald, og at Verset om Ørreden
ikke er digtet af ham, det har min Sammenstilling i det
foregaaende vist.

Vigtigere er det, at vi her uimodsigelig finder et mythisk
Sagn om en uhistorisk irsk Kunstdigter overfort i
forholdsvis sen Tid paa en historisk islandsk Kunstdigter.

Jeg har i mine Bidrag til den ældste Skaldedigtnings
Historie, som jeg tror, vist, at den norsk-islandske
Kunstdigtning er opstaaet under stærk Indflydelse fra den irske.
Vi se nu, at den islandske Kunstdigtning ogsaa senere havde
enkelte Forbindelser med den irske[2].

April 1896.                                        Sophus Bugge.

*






[1] Om Forbindelsen mellem denne Fortælling og Sagnet om Sigurd,
som steger Faavners Hjærte ved Ilden, skal jeg her ikke tale.
[2] Med Hensyn til den kloge Nordmand, som faar Sigvat til at fiske
og fortære Laksen, fortjener det at mærkes, at en klog ”Østmand”, som paa
et tidligt Punkt griber ind i den islandske Hovedpersons Skjæbne, er en af de
islandske Ættesagaers typiske Figurer. Sammenlign Østmanden, som i
Gunnlaugs Saga tyder Torstein Egilssöns Dröm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:21:00 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1897/0220.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free