- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Elfte Bandet. Ny följd. Sjunde Bandet. 1895 /
353

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Wadstein: No. hom.-bokens nedskr.-ort.

353

annan ort, nämligen i Telemarken *). Nu är emellertid att
observera, att en del av Telemarken just hörde till Hamars
stift, varför det är möjligt, att det därstädes passerade
miraklet just i stiftsstaden Hamar fogats till den handskrift av
Olavslegendariet, man där hade. Att således
Telemarks-legenden kan visa hän på Hamar såsom nedskrivningsort, låter
förmoda, att även den följande skulle vara skriven på detta
ställe, ock därvid passar det ju bra, att dess nedskrivningsort
kallas caupangr, en benämning, som, såsom jag i Hom. ljudl.
påpekat, utom för Nidaros knappt användes om någon annan
stad än Hamar a).

Angående den i caupangr-legenden omnämda "hans hælga
kirkia" menar prof. Storm vidare, att därmed måste avses
Olavskyrkan i Nidaros, emedan del icke uttryckligen säges,
att det vore fråga om en annan. Men om legenden, såsom
ovan framhållits, icke skrevs i Nidaros, så var nödvändigheten

M Att caupangr-legenden i fråga om härstamningsort förr bör
sammanhållas med den före densamma gående än med den på densamma
följande legenden, som redogör för ett i Trondhjemsbygdeii passerat mirakol, är
tydligt därav, att med den senare en ny avdelning börjar. I den utförligare
lat. version av Olavslegendariet, vari caupangr-legenden förekommer, följer
denna också på Telemarks-legenden utan ny rubrik, varemot en dylik finnes
för den följ. Trondhjemslegenden.

a) Prof. Storm tillägger, Ark. X. 198 nedtill, såsom stöd för att
cau-pangr här skulle beteckna Nidaros. att detta ord äljes i legendariet skulle
åsyfta denna stad. Jag har icke varit i stånd att finna ett enda exempel
på, att caupangr ensamt betecknar Nidaros. Icke häller i den latinska
versionen finnes i den avdelning, varom här är fråga, ett enda fall, där civitas,
urbs eller liknande uttryck ensamt avser denna stad. Såsom jag redan i
Hom. ljudl. s. 83 beträffande Hom. påpekat, göres, då Nidaros åsyftas, alltid
ett förklarande tillägg såsom "(I caupange) [>æim er olåfr hinn hælgi
hvilir" (Ungers ed. 161.29); detsamma är förhållandet i den latinska
av-fattningen: "(civitatem) in qua sanctus martyr requiescit" (Mon. 141.15).
I den andra huvudavdelningen av legendariet (se om dessa avdelningar
Bång, [norsk] Hist. tidskr. 3 rœkke I. 272), som saknas i fornnorsk
av-fattning, ock som bevisligen i sin helhet härleder sig från Nidaros, användes
visserligen civitas ensamt en gång (se Metcalfe’s ed. s. 102.17) om Nidaros.
Men för utrönandet av vad civitas i första avdelningen betyder, kan man,
då avdelningarna med avseende på tillkomstsätt etc. betydligt skilja sig från
varandra, endast bygga på uttryckssättet i samma avdelning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:20:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1895/0361.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free