- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
34

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 1. Dogmens definition - II. Dogmens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 7

Till och med med afseende på meningar, hvilka icke
angå vare sig dogmen eller moralen, är det strängt ålagdt
att antaga och bekänna, om så påfordras, de suveräna
påfvarnes alla instruktioner och anvisningar från förflutna
tider, lika väl som för samtid och kommande tider. Och
det är icke ens nog att i yttre måtto hörsamma dem
genom att behandla dem med tystnad och aktning. Den
enda religiösa och giltiga lydnaden är en inre lydnad,
hjärtats lydnad.10

Då tron icke mera är annat än underkastelsen under
en yttre auktoritet, inskränkes teologin nödvändigtvis till
redaktionen af en lagbok i kanonisk rätt. Skulle
dessutom ett meningsskifte uppstå inom kyrkan, upphöra de
tvistande partierna snart med sin argumentering och söka
ernå ett afgörande af det romerska hofvet, som skall krossa
motståndaren och göra slut på tvisten. Den religiösa
sanningen är icke ämne för vetenskap och förnuft, utan för
politik och diplomati.

I det romerska systemet skulle det härefter vara
omöjligt att finna minsta stödjepunkt för en konstitutionell
opposition mot påfvens suveränitet. Som påfvens styrelse
är Guds styrelse, är den nödvändigtvis absolut. Grunden
för den vatikanska dogmen är teokratin.11

Om påfvens ord äro källan till sanningen, rätten,
individernas och folkens frälsning, om hans föreskrifter böra
vara lag, endast därför att de komma från honom och
bära hans insegel, är det tydligt, att ingen mänsklig känsla,
ingen demonstration, intet samvetets skri, ingen af
mänsklighet eller fosterlandskärlek förestafvad fordran förmår
med ett grands vikt väga något mot det minsta af
dekre-talerna.

Den påfliga ofelbarhetsdogmen är något helt annat
än en teologisk lära. Det förgudade påfvedömet är en
faktisk regering, som har sina organ, sina funktionärer,
sitt hof, sina ämbetsmän. På samma gång har den
romerska kurian från det politiska området upphöjts till ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free