- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
86

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

också utbildats i Venedig under Giorgiones tid. Han kom till Rom
1511 och slöt sig till Michelangelo samt blev av dennes krets framhävd
gent emot Rafael, med vars “Transfiguration“ han lär ha tävlat
genom sin stora michelangeliska bild av Lazari uppväckelse. Av
Rafaels konst har han emellertid också tagit intryck, och även andra,
fordom Rafael tillskrivna bilder tillräknas numera Sebastiano. Så den
en tid så berömda “Fiolspelaren“, fordom i Pal. Sciarra i Rom, numera
i Alfons Rotschilds samling i Paris. Kanske det nyss ovan
omtalade dubbelporträttet i Louvre, “Rafael och hans fäktmästare“,
också bör hänföras till Sebastiano. Ett annat porträtt i Louvre, en
ung man, som lutar kinden mot högra handen, vilket länge gått under
namn av Rafaels självporträtt, har ett mera florentinskt kynne.

Vad nu åter Donna velata beträffar, så har man icke blott sammanställt
detta porträtt med den s. k. Fornarina i Barberinisamlingen
utan också velat göra gällande att den avbildade kvinnan skulle varit
modellen till Sixtinska madonnan; emellertid synes mig — liksom
andra nyare forskare — likheten icke fullständig, snarare förefinnes
en sådan med en figur i Cecilia-bilden, varom strax nedan.

Har “Donna velata“ varit Rafaels älskade, “la sua donna“, av vilken
Vasasi omtalar ett hans porträtt? Detta torde vara omöjligt att nu
avgöra. Wanscher, som avvisar tanken på en fornarina, en älskarinna
(vartill vi återkomma i sista kapitlet), vill göra gällande, att porträttet
föreställer Maria Bibbiena, kardinalens brorsons dotter, med vilken
Rafael nu var förlovad. Han sätter porträttet till c. 1514. Denna
teori om Donna velata som Rafaels fästmö är tilltalande; men åldern
hos den porträtterade torde icke stämma: Maria Bibbiena kan svårligen
ha varit född före år 1500 (kardinal Bibbiena, hennes farfars
bror, var född 1470), och Donna velata bör åtminstone vara närmare
20 år.

Mellan Donna velata och Den heliga Cecilia existerar tvivelsutan
ett samband, och dessa konstverk torde ha tillkommit ungefär
samtidigt. Dragen av Donna velata återfinnas tvivelsutan i den högra
kvinnofiguren å nämnda altarbild (S. Magdalena). Altarverket beställdes
för ett kapell i S. Giovanni in Monte vid Bologna, vilket
tillkom 1513—1516. Bilden är på sitt sätt en pendang till “Parnassen“,
i så måtto nämligen att även denna framställer inspirationens uttryck
hos olika representanter för konsten. Också här är således

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free