- Project Runeberg -  Carl Snoilsky. Hans lefnad och skaldskap /
269

(1905) [MARC] Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. La seconda primavera: 1879-1881. - Utresa. - Vistelse i Sydfrankrike, Afrika, Florenz. - Nya dikter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

för öfrigt från en begränsad tidrymd och med
motiv från ett jämförelsevis ringa krig. Snoilskys
åter äro mera detaljrikt utförda, reflekterande
historiebilder och tidsmålningar från olika åldrar,
gärna af ett rent allvarligt kynne, om än någon gång
äfven skämtet spelar in, och ämnena äro långt ifrån
eller ens företrädesvis krigsmotiv; den fredliga
bragden, ja äfven den stilla interiören får ett rum
bland dessa Svenska Bilder.

Det var icke underligt, att Snoilsky kände sig illa
berörd öfver bemödandet att framställa dessa Svenska
Bilder såsom ett slags Fänrik Ståls-kopior; särskildt
var detta fallet i en anmälan af finnen v. Qvanten
(i Nya Dagl. Allehanda), hvilken bl. a. sökte leta
fram skäligen krystade paralleller, de där just
icke lände Snoilsky till fördel (Ruthven i Herr
Jans likfärd jämförd med Döbeln eller Sven Dufva;
den gamla fröken jämförd med fänriken, o. s. v.
<footnonte>Med allt skäl betecknar Snoilsky den sista
sammanställningen såsom "rent absurd", och ogillar
uppfattningen af Buthven som hufvudfiguren i "Herr
Jans likfärd".</footnonte>

Både Estlander och Wirsén hafva med fog protesterat
mot detta försök att göra de Svenska Bilderna till
en Runebergsefterklang.

Äfven i själfva formen och tonen råder det
skillnad. Det är ett lika varmt fosterländskt
patos, som ligger bakom Snoilskys bilder som bakom
Runebergs minnen från det olyckliga kriget, hvilket
i finnens fantasi får vida större mått än det ägde
i verkligheten. Men glöden i detta patos slår så
till sägandes starkare gnistor hos Runeberg än hos
Snoilsky. Detta beror kanske delvis därpå att formen
hos den senare är ansad med en möda och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:19:56 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/warsnoil/0289.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free