Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Vistelsen i Italien 1864-65. - Italienska bilder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
– en genrebild, sådan tidens målare af en Leopold
Roberts eller en Marstrands skola älskade framställa
[1]
– och Saltarello i Trastevere, en situationsbild,
som vida ställer de från Florens och Livorno
diktade i skuggan, och som måhända därföre ock
utträngde dessa ur den valda diktskatt som nådde
tryckpressen. Stämningsbilder af utomordentlig
äkthet är akvarellen Rägnväder i Rom, den tröstlösa
På romerska Campagnan med dess slutanklagelse mot
påfvedömet, som gjort »ett helvete utaf den sköna
jorden», och sist, men ej minst, den fagra dikten
Tivoli, i hvars strof byggnad skalden liksom sökt
härma vattenfallets pärlrägn.
En icke alltför vällyckad sonett, som Snoilsky
meddelade bland dikterna, är Raphaels Fornarina
– den bekanta bilden i Palazzo Barberini, som egendomligt
nog tjusat honom. <footnote>Sonetten, som meddelades i
Sånger och Berättelser af Sju Signaturer, upptogs icke
i skaldens första diktsamling, men ingick i den postuma
upplagan af samlade dikter.</footnotne>
Den vida öfverlägsen är dikten Grafven utan namn,
hvilken Snoilsky antagligen återfunnit bland dikterna
från Julie Winthers kvarlåtenskap och
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>