Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
BYZANTINSK MOSAIK. 175
ere vi fremme ved Alternichen og se Maalet,
Skaren ledede os henimod. Paa en straalende
Tronstol med prægtige Hynder og Indlægninger, i
den mest tindrende dybe Guldglans — dyb af
Nichens hellige Halvmørke — knejser Gudmoderen,
Himmeldronningen stolt og stille med Kristus paa
Skødet. Hun er i mørk Mantel, som ogsaa gaar
op over Hovedet; Ansigtets Træk ere stive og
gaadefulde som en Sfinx; højre Pegefinger holder
hun løftet med en Arm- og Haandbevægelse, som
Jesusbarnet aldeles paralelt gentager. Ingen af dem
ser eller ænser Skaren og dens Offergaver; paa hver
Side af Tronen staar en Engel-Drabant Vagt,
ogsaa med løftet Finger og et mørkt Vingepar, der
næsten naaer ned til Jorden. — — Sandelig! dette
byzantiske Mosaikmaleri rummer en lang Andagt
overfor det Helliges Unærmelighed, en Stemningens
og Fantasiens Mystik, som ingen senere religiøs
Kunst har kunnet naa til.
En Kunst i Svøb, en ny Kunsts Dæmring,
bragt over fra Øst til at fortolke Østerlands Reli-
gion. Den Dæmring blev aldrig til Dag, men
kvaltes i Middelalderens Mørke, og Ravenna, som
var Stedet, hvor den nye Sæd modtoges i latinsk
Jordbund, kom ikke med i Bevægelsen, da en
national, moderne Kultur endelig randt op i Italien.
Bindeleddet mellem Østen og Vesten, de sidste
Romerkejseres, Theodoriks og Exarkernes Residens
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>