- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Fjerde bandet. Råämnenas kemiska behandling /
529

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Emaljglas. Glasmosaik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

orter. Rom hemtade till och med sina emaljer från
Venezia, tills Sixtus V med tillhjelp af Marcello
Provenciali, en ansedd veneziansk konstnär,
i Vatikanen inrättade den stora anstalten för
framställning af mosaiker. Sitt ursprung synes denna
konst leda från Venezia, ty hon blomstrade der redan i
tolfte århundradet. Men de gamla verkstäderna förföllo
i samma mån republikens egen glans började förblekna,
och den egendomliga konsten gick i en senare period
alldeles ut i sin gamla födelseort. I Rom deremot,
äfvensom i Ryssland, öfvades hon ännu efter de gamla
traditionerna från Murano.

Nu mera framställas åter i Murano emaljer samt till
och med fullt utförda mosaiker, som skilja sig från
de gamla ej blott genom vackrare färger utan äfven
särskildt genom den fördelaktiga omständigheten,
att de såsom färdiga målningar kunna försändas och
fästas på hvarje slags underlag, då deremot enligt
medeltidsmetoden konstnären måste resa till ort och
ställe för att utföra arbetet och derjemte behöfde
åratal till större bildverks fulländande.

Salviati, som inlagt stora förtjenster om denna konsts
upplifvande i Venezia, lemnar dylika mosaikmålningar
efter beställning och till pris, som i jemförelse med
de gamla måste anses ovanligt låga. Emaljerna bestå
visserligen af samma material som det vanliga glaset,
men till dessa beståndsdelar komma derjemte andra, som
gifva massan hennes egendomliga täthet, varaktighet
och färg. Varaktigheten, d. v. s. förmågan att
motstå yttre, i synnerhet atrnosferiska inflytelser,
är den vigtigaste egenskap, hvarigenom en god emalj
måste utmärka sig, ty häri ligger just det stora
företrädet hos mosaikmålningarna framför alstren
af andra slags målning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfinn/4/0541.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free