- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Fjerde bandet. Råämnenas kemiska behandling /
421

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den fina fajansen - Stengodset

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kokor, i hvilka godset antingen upphänges på hvassa
pinnar af fajans, som insättas i hål, stuckna i
kokans väggar, eller ock ställes på kant på skarpa
fajansstänger och stödes med pinnar, som äfven äro
insatta i kokans väggar. Simplare gods placeras så,
att t. ex. mellan hvarje tefat sättes ett fajanskors
med hvassa näbbar (fig. 228). Simpla tallrikar
infyllas i kokan omstjelpta på näbbar (fig. 229),
af hvilka tre sättas mellan hvarje tallrik. På en
vanlig hvit fajanstallrik skall man ock på baksidan
finna nio och på dess insida tre små märken.

Den fina fajansen tillverkas vanligen af två olika
slag: ordinär fajans och ironstone china eller
granite. I det förra slaget ingår större mängd
plastisk lera, deremot mindre kaolin och fältspat. I
det senare ingår mindre mängd plastisk lera och
mera kaolin och fältspat, i följd hvaraf massan blir
hårdare och hvitare. För att få en vacker färgton,
försättes massan till de bättre fajansslagen med
fint fördelad koboltoxidoxidul. Den bästa fajansen
är fullt så hvit och vacker som en stor del af
det fältspatäkta porslin, som kommer i handeln,
och besitter, om han är väl tillverkad, samma, ja,
till och med större hållbarhet, åtminstone fördrager
han bättre, än en stor del af det äkta porslinet,
hastiga temperaturvexlingar. I följd af massans större
bildbarhet i förening med den omständigheten, att
han brännes vid en temperatur, hvarvid han bakar fast
tillsamman och börjar sintra, men ej, såsom det äkta
porslinet, halfsmälter, kan man i fajans framställa
föremål af de mest olika former, hvilket ej med samma
lätthet låter sig göra med det äkta porslinet. Flata
föremål af fajans, såsom fat, tallrikar m. m.,
bibehålla äfven af samma skäl bättre sin form och
gradhet, än samma slags pjeser af äkta porslin.

Ett på den fina fajansen, liksom på alla
porösa lervaror, stundom förekommande fel är
glasyrsprickning. Detta fel förorsakas af massans
och glasyrens olika utvidgning eller sammandragning
vid temperaturvexlingar. Det är lätt begripligt,
att stora svårigheter skola möta att så sammansätta
och sedermera behandla den porösa massan och det
glasiga öfverdraget, att denna olägenhet försvinner;
men erfarenheten har dock visat, att det är möjligt,
om stor noggranhet iakttages vid råmaterialens
urval och behandling samt vid godsets bränning och
glasering. De många behandlingar fajansen måste
undergå, i förening med det billiga pris, hvartill
i synnerhet den ordinära varan måste framställas,
göra det dock knappast möjligt att så öfvervaka
tillverkningen, att alla de föremål, som tillverkas,
i detta hänseende skola bli fullkomligt pålitliga.

Stengodset. Närmast de bästa slagen af den fina
fajansen står, hvad massans täthet beträffar, stengodset
och bildar sålunda öfvergången från fajansen till det
äkta porslinet. Stengodset är i brottet tätt, ofta
glasigt, men blott i tunna flittror genomskinligt. Det
framställes vanligen af kalk-, fältspat- eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfinn/4/0433.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free