- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / IX. Lanthushållning m. m. Trävaru-, textil- och beklädnadsindustri. Grafisk teknik /
666

(1925-1939) [MARC] With: Sam Lindstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Fotografi och reproduktionsteknik, av John Hertzberg - Fotografien, dess utveckling och tillämpningar - Kamerans äldre historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

666

FOTOGRAFI OCH REPRODUKTIONSTEKNIK.

»Papnuzio fäste en konkav i mitten genomborrad bräda framför ett fönster, så att
intet annat ljus kunde inträda i rummet, och därvid på ett vitt papper kunde
uppfånga och i riktig form och färg se vad som framställes av det lilla hålet».

Den berömde italienske konstnären
och vetenskapsmannen Lionardo da
Vinci, f. 1452, död 1519, skriver i sitt verk
»Codex atlanticus» följande: »När bilderna
av belysta föremål intränga i ett mycket
mörkt rum genom en liten rund öppning,
så skall du, om du uppfångar denna bild
på ett vitt papper, placerat inne i rummet
på något avstånd från öppningen, på
papperet se alla föremålen med sina egna
former och färger. De bli mindre i storlek
och framträda upp och nedvända, detta
på grund av den nämnda
genomkorsningen. Om bilderna komma från ett
ställe belyst av solen, se de ut som om
de vore målade på papperet, vilket bör
vara mycket tunt och betraktas från
baksidan. Öppningen bör vara gjord i en
mycket tunn järnplåt.»

Vi se här för första gången en fullt

tydlig beskrivning av hålkameran med ett genomlysande papper såsom visirskiva.

Under 1500-talet sysselsatte sig många forskare och lärde med optiska problem, och
camera obscura var därvid ofta föremål för deras intresse. En bland de mest bekanta
av dessa var den italienske vetenskapsmannen Giambattista della Porta, f. 1538, död
1615. Denne utgav 1558, alltså vid endast-20 års ålder, ett av 4 band bestående
sam-melverk »Magia naturalis», vari han bland annat lämnar en utförlig beskrivning av
camera obscura. I den nämnda år
utkomna första upplagan avsåg
beskrivningen hålkameran, d. v. s. en kamera
utan lins.

Uppfinnaren av camera obscura
med en lins torde ha varit den
vene-tianska ädlingen Daniello Barbaro.
I ett av denne 1568 utgivet arbete
finner man nämligen för första gången
omtalad en camera obscura med lins.
Barbaro kan alltså tillskrivas äran av
denna högst avsevärda förbättring.

År 1589 utgav Porta en ny
upplaga av »Magia naturalis» omfattande

icke mindre än 20 volymer, vari han mera detaljerat beskriver camera obscura, och
han har nu även intagit beskrivningen av en sådan med lins. Han omtalar även
huru-ledes man med tillhjälp av en konkav spegel kan erhålla bilden rättvänd. I nämnda
arbete skriver Porta bland annat: »Nu vill jag uppenbara vad jag tills nu
hemlig

Fig. 715. Daniello Barbaro.

Fig. 716. Transportabel camera obscura enligt
Johann Zahn (1665).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:14:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfbok/9/0678.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free