- Project Runeberg -  Tusen år i Småland /
202

(1939) [MARC] Author: Elin Wägner - Tema: Småland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - De gamla prästgårdarna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

202
dagen och får sju korgar med överlevor. Hela hans stuga
är liggande full av pannkakor och bullar, smör, kaffe
och grädde, som de närvarande skänkt. När alla stärkt
sig, lägrar man sig på marken och den fjärde prästen får
kappan över axlarna, varefter han håller en betraktelse
över någon text på en 20 minuter. Johan August sitter
bokstavligen vid hans fotter och ser tillbedjande upp i
lärarens ansikte. Så flyttar prästkappan över till ett
par andra axlar och nästa betraktelse tar vid. Allas
ögon vilar på prästen, det råder stor stillhet, och intet
brott mot dekorum förekommer. Vid nästa rast med
kaffe och pannkakor försöker jag lyssna ut om denna
dag, avskild till samvaro omkring ordet, har väckt någon
stark gemenskapskänsla, någon stor oro eller stor glädje.
I så fall är den inte förnimbar för oss som kom bland
de sista. Så långt vi hör småpratas det precis som van-
ligt om åskvädret, skörden och de politiska händelserna,
sedan man sagt några ord av tacksamhet till och om
prästerna. Men — man reser inte hem fast det lider mot
aftonen. Man sätter sig ånyo till för att lyssna till vad
den åttonde och nionde prästen kan ha att säga.
En sådan bibelförklaringsdag som lånat sin form från
de stora väckelsetiderna, var liksom placerad i en vän-
tans tid mellan två skeden. Alla kände sig uppbyggda
och hade det bra, men de väntade på något mer. Sen
dess har tiden rört sig, och ett gott stycke av väntetiden
är förfluten.
Försoningen mellan frikyrka och statskyrka har bland
annat haft den följden att det unga prästerskapet ofta
rekryteras från de gamla frireligiösa hemmen. Bland
de frireligiösa sekterna anses baptisterna och de dem när-
stående pingstvännerna vara de som har mest kraft att
dra folk till sig. Som en förgrundsman inom rörelsen
för samarbete mellan kyrka och frikyrka uttryckte sig:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:27:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tusenar/0236.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free