- Project Runeberg -  Tusen år i Småland /
146

(1939) [MARC] Author: Elin Wägner - Tema: Småland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Småländsk magi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tusen och en föreskrifter genom vilka hon skulle säkrat
sig herravälde i huset, tur med kreatur och en lätt barns-
börd! Tänk om man ådrar sig de dödas onåd genom
att glömma att julnatten är deras natt, då de har rätt
till vad huset förmår.
Allra värst är det om man är osäker om vilka bruk
som är de rätta, något som lätt kan hända när en före-
ställningsvärld är i utdöende. Louise Hagberg berättar
i sitt verk »När döden gästar» om hur gummorna blev
osams i en begravningsgård i Gårdsby i Norrvidinge när
det skulle risas för den döde. Att risa för den döde
består i att lägga ett kors eller en äreport av hackat
granris på vägen där begravningsföljet skall dra förbi.
Numera är det blott en ärebetygelse, men ursprungligen
var meningen att man skulle på ett diskret sätt visa den
döde vägen mot begravningsplatsen, så att han inte vek
av inåt gårdarna. Nu ansåg somliga av gummorna i den
gård där grälet utspelades, att barren skulle vändas mot
kyrkan, och andra ansåg att de skulle vändas mot den
dödes hem, för annars kunde han finna på att ta med
sig någon från gården som sällskap i sin grav. Det är
inför sådana tvister som man kan tycka att Alexander-
hugget tvärs över den gordiska knuten är en befrielse,
fast det lika lite som Kolumbi ägg är någon lösning.
Det är intressant att besinna hur smålänningarna av
olika inställning tog emot budskapet om Kristus. Vålds-
människorna högg huvudet av Unaman, Sunaman och
Vinaman, det var en tarvlig och vanmäktig metod. De
magiska människorna tillägnade sig predikan om kor-
set på så sätt att korset blev ett signeri som hjälpte vid
alla tillfällen alldeles som en patentmedicin. Den som
flyr för trollen behöver bara springa tvärs över en plöjd
åker så att spåren bildar kors mot plogfårorna. Den
som inte ens vill lägga två strån i kors för en sak, måste
därför vara verkligt likgiltig för den, när man kan med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:27:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tusenar/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free