- Project Runeberg -  Tusen år i Småland /
140

(1939) [MARC] Author: Elin Wägner - Tema: Småland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Småländsk magi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140
och hysteri i förening, och Strindberg har gjort sitt
bästa att skildra hur en hysterisk flicka utvecklas
till häxa, i det han klär 1600-tals kostym på 80-tals
kvinnan sådan han såg henne. Men någon histo-
risk eller ens psykologisk bevisföring kan man inte
tillerkänna hans berättelse, hur suggestiv och otäck
den än är.
Numera anses att tortyrbekännelserna är de bästa do-
kument vi har på den underjordiska hednakult som
dolde sig under kristendomen.
Det hela blir mycket enklare om man tänker sig att
häxorna blandade sitt tal med sanning, åtminstone så
långt att de verkligen tillhörde en kultgemenskap med
urgamla anor och hemliga sammankomster, varvid före-
kom örtsamling, kvastbindning, rituell målning på kvar-
nar, och bland andra fruktbarhetsriter även det magiska
kultbröllopet. Varför skulle inte en förkristen kult ha
kunnat leva kvar i degenererad form, när ännu 1717
»fränder slog ihjäl varann i striden om Gud och Oden»
enligt vad Hyltén-Cavallius berättar.
Ur häxornas bekännelser framgår att de åtminstone
från början inte ansåg sig ha begått något brott. När
de talade med de kristna, begagnade de sig av de krist-
nas namn på sin Gud, men detta betydde inte att de
själva ansåg honom vara ond, ty sins emellan hade de
andra namn på honom, däribland Frö, fruktbarhetsgu-
den. Fans mormor var Magna Mater och mäktigare än
han. När de började kalla sin gud Lasarus och använda
psalm 109 i Psaltaren att förbanna med, då har de re-
dan rört ihop vad som borde vara oförenliga saker.
Endast de ståndaktigaste vägrade att återkalla och
tog hellre bålet. Somliga återkallade och ångrade gräns-
löst sin stora synd, andra återkallade och framhärdade
i sitt hjärta som den berömda Elin Esbjörns i Uråsa.
Jag förstår inte varför Elin skulle vara ett namn som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:27:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tusenar/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free