- Project Runeberg -  Teateroriginal och typer från skilda scener /
95

(1900) [MARC] Author: Adolf Hellander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 20. Carl Johan Uddman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

skulle då den stackars halfvan kommit med
sin börda? Men Uddman var ej så diger till
skepnaden den tiden, utan en visserligen
frodig men rosenkindad ung man, ägande en
vacker behaglig sångröst, med hvilken han
tjusade ungmörna i småstäderna. Men vid de
olika teatrar Uddman under dessa vandringsår
än var, ville det icke gå riktigt bra att
ordentligt komma in på scenen och vinna ett
konstnärsnamn och det var dock dit Carl
Johan siktade. Men ändtligen lyckades han att
efter sju magra år få tillstånd att debutera å
kungl. Operan. Hvem var glad om icke den
unge Uddman. Debuten försiggick år 1846
såsom Max i “Friskytten“ och debutanten
gjorde lycka och fick genast engagement. Men
nu började ett styft stycke arbete. Uddman
hade ingen musikalisk underbyggnad, han
var s, k. “natursångare“ och kunde icke ens
läsa noter utan var van att sjunga endast efter
gehör efter ackompagnementet. Detta gick
ej för sig nu mera utan den unge sångaren
fick genomgå en grundlig skolgång. Men så
blef slutligen artisten färdig och han blef
mäktig att utföra sådana partier som Leporello i
“Don Juan“, Sulpiz i “Regementets dotter“
samt Bartolo i “Figaros bröllop“. Mellan
dessa å scenen firade triumfer lefde Uddman
ett gladt lif bland sin allt mer växande
vänskara, under det hans stofthydda allt mer
tilltog i omfång och öfverväldigande proportioner,
hvilket dock ingalunda hindrade honom att
å scenen visa en ovanlig vighet och smidighet.
De äldre af tidningens läsare minnas måhända
ännu hans dans såsom Tristan i “Martha“,
där han framkallade högtider af jublande skratt
med sina piruetter och hopp. Uddmann visste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/teaterorig/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free