- Project Runeberg -  Syndikalismen / 1947 /
114

(1926)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Även om icke idealen kommer att ta gestalt
i verklighetens värld finner Prometeus det
värdigare att för evigt vara fjättrad för det
godas och frihetens sak än att böja sig för
tyrannen och därigenom bli fri. Men idealen
skall förverkligas. Att frihetens idéer lever
är en garanti därför.”

å frihetens och solidaritetens idéer lever i

de enskildas känslor och föreställningar
betyder det att utvecklingskampen icke
avstannat. Individer som revolterar mot de tidens
gudar, vilka svänga tyranniets gissel över
mänskligheten, skapar förutsättningar för en
ny tid.

Utan att ge avkall på den enskildes frihet
gent emot dödande kollektivitet, skulle man
väl kunna uttala en förhoppning om ett
samförstånd på frivillighetens grund mellan alla
sammanslutningar, som hyllar och erkänner,
kämpar och är beredda att kämpa för friheten.
Förening i frivillighet mellan alla som hävdar
den enskildes värde gent emot dem som i statens
och diktaturens, nationens och folkets, rasens
och blodets namn vill bruka den enskilde som
medel. .

En dylik förening uppstår nästan av sig
själv då individualiseringsprocessen pågått
tillräckligt länge. En individualisering vars syfte
icke är att ge den enskilde frihet att roffa åt
sig eller hävda sig på andras bekostnad. Utan
en individualisering, som ger åt alla samma
frihet. Icke den individualism, som består i den
vilda och råa djungelkampens enda lag: att
äta eller ätas. Nej! Här är frågan om en
individualism, vilken känner sitt levande
samband med hela världen, som hävdar sig genom
att känna sin djupa samhörighet med alla
andra levande väsen, att lida och offra om så
behövs, att visa mod och styrka men icke bara det,
utan ock ädelmod, mildhet, förfining. I vilket
syfte? Inte i syfte att själv leva ett liv i
dästket och övergöddhet. Utan i syftet att göra
världen till ett hem för alla människor, att själv
få spänna alla krafter i kampen för att erövra
och besegra allt det som hotar människorna,
alltid kommer att göra det; stora naturolyckor,
katastrofer, ödeläggelser av yttre slag och inre.

114

Men denna enhet och solidaritet, som
övervinner, tål, hoppas allt, skall komma från den
enskilde. Den skall växa hos den enskilde och
bli en kraft där för att sedan nå ut till andra
jag. Den skall inte kommenderas fram av ett
ledargarnityr på toppen av en människomassa.
Växer enheten, gemenskapen, «solidariteten
fram hos den enskilde, fritt och frivilligt, och
går till andra individer, vidgas ringen och blir

allt större — då uppstår också en levande
styrka som är oövervinnelig — en grund som

är orubblig och oförstörbar.

nte revolt utan revolution ligger havande i

tiden.

Vad menas med revolt? En tillfälligt
uppflammande, av inre lidelse och förtryck
framsprungen upprorshkandling, riktad mot person
eller ting, ett närmsta mål eller föremål,
kanske ansvarigt eller delaktigt eller motsatsen.
En sådan revolt saknar, även om den är aldrig
så förståelig, målmedvetenhet. Önskat resultat
uteblir i de flesta fall. Kanske revolter alltid
föregår revolutioner. Eller kanske revolter
aldrig undvikas på grund av den mänskliga
naturen. Revolten mot förtrycket och
tyranniet kommer alltid att beundras och försvaras
av människorna, i hemlighet eller öppet.
Därför att en dylik revolt talar till det bästa inom
människan, känslan av frihet och
oavhängighet, rättsmedvetandet.

Vad är revolution?

Revolutionen, som en produkt av
evolutionen, är att likna vid kycklingens sprängande
av sitt hölje, framträdandet av nytt livsdugligt
liv. Revolutionen måste syfta till frigörelse,
vara positiv, nybyggande, nyskapande.

Revolutionär är läran om individens värde
genom sin ande; en lära med anknytning till
frihetsidéerna i antiken, kristendomen och den
äldre socialismen. Andlig revolution,
individens frigörelse från att betraktas som medel,
leder till att människan med alla de medel, som
står henne till förfogande, förnuft, vetenskap,
teknik, skapar en ny värld, ett nytt liv, där
ifråga om ekonomi, politik eller
samlevnadsformer tillämpas den lika frihetens och sociala
rättfärdighetens principer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Apr 30 19:38:20 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/syndikal/1947/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free