- Project Runeberg -  Svenska metodismen i Amerika /
126

(1895) [MARC] Author: Nils Magnus Liljegren, Nils Olof Westergreen, Carl Gideon Wallenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 126 —

ocli djefvulen samt gifver evinnerligt lif, och att den, som
fallit ur döpelsenåden, endast har att med sin tro fly dit igen;
"att om dopet vore fåfängt, så skulle den Helige Ande åt
ingen gifven varda, så blefve inga saliga och skulle ändtligen
ingen församling finnas.’’

Metodistkyrkan lär, att, ehuru barnen äro födda med
arfsynd, äro de vid födelsen delaktiga af Kristi allmänna
försoningsnåd och derför Guds barn, ehvad de döpas eller icke;
att de dock skola döpas, emedan de äro Guds barn och
således ega sjelfva saken, hvadan de erhålla Kristi stämpel såsom
varande hans dyrt köpta lam. Metodistkyrkan lär, att dopet
är ett nya födelsens tecken, men ej att detta verkar ny födelse,
ännu mindre att nya födelsen är i dopet, emedan ingen kan
födas till Guds barn efter mans vilja, men väl döpas, då
barnets föräldrar det bestämma. Den tror, enligt skriften, att
den Helige Ande ej är bunden vid dopet, emedan det finnes
exempel, att de, som ej varit döpta, likväl undfått den
Helige Ande, och att Simon Magus var enligt apostelns ord ett
djefvulsbarn, oaktadt han kort förut blifvit döpt; att dopet
är ett förbundstecken, hvarigenom Gud i sin gemenskap och
sin församling på jorden upptager den döpte och berättigar
honom till delaktighet af sitt rikes förmåner, men att om den
döpte blir ogudaktig, han såsom andra måste omvända sig till
Gud i tron på Kristi förtjenst, och att hvarken på hans dop
eller hans förra rättfärdighet skall tänkt varda.

I afseende på sjelfva dopsättet medgifver
metodistkyrkan både nedsänkning, begjutning och bestänkning såsom
varande lika berättigade, enär vattnets mängd eller sättet för
dess tillämpning ej utgör sjelfva saken.

Om nattvarden,

Lutherska kyrkan lär, att Kristi sanna, verkliga,
naturliga lekamen och blod "i, med och under" bröd och vin
finnas tillstädes i nattvarden och verkligen ätes och drickes med
munnen af alla, som äta af det välsignade brödet och dricka
af den välsignade kalken.

CJ

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:54:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmetiamer/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free