Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Svenska Missionsförbundet (Sydsvenska Dagbladet 25/2 1929)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
162
bladets upphöjelse till regeringsorgan, och det var i de
dagarna en känd sak, att Missionsförbundets
styrelseordförande kunde ha utbytt denna sin befattning mot en plats
vid konungens rådsbord.
Waldenström var icke med vid Missionsförbundets
stiftande. Det organisatoriska var icke hans sak. Med sin
konservativa natur ville han också i det längsta undvika
en brytning med Evangeliska Fosterlandsstiftelsen. Den
vid utbrytningen drivande kraften var E. J. Ekman, den
unge, handlingskraftige prästmannen, som kom att bli
Förbundets officielle ledare ända till 1904 och elva år senare
slutade sina dagar som chef för ett av våra mest bekanta
livförsäkringsbolag. De ivrigaste medaktörerna voro
tvenne på den tiden välkända representanter för de båda
provinser — Skåne och Värmland -— där den rosenianska
väckelsen och det kyrkliga frisinnet på 1850-talet slagit
djupare rötter än annorstädes i södra och mellersta
Sverige. Det var handlanden Sven Johnsson från Vinslöv (far
till prof. Sven Herner i Lund) samt den i mångt och
mycket geniale värmländske predikanten C. J. Nyvall.
Förbundets bildande måste ses mot bakgrunden av de
divergerande åsikter i kyrkliga frågor, som redan på
1850-talet ledde till väckelsefolkets splittring i organisatoriskt
avseende. Vid sidan av de kyrkotrogna och de principiellt
frikyrkliga (baptisterna) framträdde redan då ett icke
ringa antal "separatister", vilka kommit i konflikt med
"statskyrkan" på grund av samvetsbetänkligheter
framför allt i nattvardsfrågan. Bland dem ansågs nattvarden
vara instiftad blott för de troendes lilla krets. Kyrkans
för alla öppna nattvardsbord betraktades som en styggelse
—- så mycket mer som somliga präster utdelade de heliga
håvorna åt "uppenbara svärj are, våldsverkare och
dryckes-hjältar" men gingo de förhatliga "läsarna" förbi.
"Separa-tismens" åsikter vunno snart insteg även inom Foster-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>