- Project Runeberg -  Svar på tiltale. Forsvar av marxismen /
149

(1982) [MARC] Author: Pål Steigan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1982, less than 70 years ago. Pål Steigan is still alive, as far as we know. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kunst for og om arbeiderne, bøndene og soldatene.
Skjer dette i Kina i dag?

Jeg har sett fint lite kinesisk film eller teater fra
perioden 1977 til 1981 som har dreid seg om
arbeidere og bønder. Det betyr ikke at det nødvendigvis
ikke finnes, men det kan være grunn til å sette et
utropstegn her.

Derimot kan det være på sin plass å diskutere hva
‘som er kunst for arbeiderne, bøndene og soldatene.
Vi så to riktig gode filmer fra frigjøringskampen.
Den ene handla om intellektuelle som blei
kommunister gjennom en beinhard og spennende
klassekamp. Fordi den handla om intellektuelle og
fordi den handla om kjærlighet var den forbudt under
kulturrevolusjonen.

Den andre handla om kommunister som dreiv
illegalt arbeid i Shanghai under borgerkrigen i ly av å
være kapitalister. Den var svært lærerik når det
gjelder å forstå hva illegalt arbeid er for noe og dessuten
spennende.

Jeg vil påstå at begge deler var kunst for
arbeiderne og bøndene, sjøl om det ikke handla om dem.
Lenin har sagt noe om dette i «Hva må gjøres?» der
han kaller det snevert å bare skrive om
arbeiderklassen. Den revolusjonære propagandaen må være i
stand til å utnytte kunnskaper om alle klasser i
samfunnet, sa Lenin, og på den måten gi arbeiderklassen
en helhetlig innsikt i hvordan samfunnet fungerer.

Den typen kunst som det her er snakk om er derfor
ikke bare på sin plass, den er høyst nødvendig og
nyttig. Likevel er det grunn til å studere videre
hvordan, i hvor stor grad og på hvilken måte moderne
kinesisk kunst behandler og framstiller arbeidsfolks
levekår og situasjon. Hvis inntrykka til de tre siste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:20:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/spsvar/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free