Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjælen som transcendent væsen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Sjælen som transcendentalt jeg
179
uttalte Lipps sig i omtrent følgende ordelag om det emne
vi her forfølger: «Der gives kun ett svar paa spørsmaalet
om hvad der for os utgjør forskjellen mellem de enkelte
jeger. Dette svar ligger allerede i uttrykket «individuel
bevissthet». Vi mener dermed et bestemt enkelt-individs
bevissthet. «Denne individuelle bevissthet» vil si den
bevissthet som tilhører dette individ, «hin individuelle
bevissthet» vil si den bevissthet som tilhører hint
individ-Og hvad mener vi her med «individ»? Jo, vi mener det
som «har» vedkommende individuelle bevissthet — det
hvem denne bevissthet tilhører. Men dette maa
nødvendigvis være noget fra bevisstheten forskjellig. Det
individ som har bevisstheten, eller hvem bevisstheten tilhører,
er ikke paa sin side en bevissthet. Det er hverken en
enkelt bevissthetsoplevelse, ei heller en sammenhæng av
bevissthetsoplevelser. Vi mener med dette individ noget
realt som har en plads i tingenes reale verden. Dette
eller hint individs bevissthet er ensbetydende med den
bevissthet som er bunden til dette eller hint sted i
tingenes reale verden. Idet jeg taler om forskjellige
bevisst-hetsenheter eller jeger, knytter jeg uvægerlig, hvadenten
jeg er klar over det eller ikke, hvert av disse forskjellige
jeger til en slik tinglig realitet, som i forhold til dette jeg
er noget transcendent. Jeg lægger en transcendent
realitet til grund for det individuelle jeg. Jeg henfører
jeget til denne realitet som til et realt substrat. Dette
«reale», d. v. s. det egentlige individ, er for vor
erkjendelse det eneste individualitetsprincip ved sondringen
mellem de individuelle jeger. Da vi nu altsaa lægger
dette reale substrat til grund for den individuelle
bevissthet, og bevissthetslivet er ensbetydende med
sjælelivet, kan vi kalde dette reale substrat for sjælen. Og
forsaavidt dette substrat eller sjælen lægges til grund for
det individuelle jeg kan det likesaa godt kaldes «det
reale jeg». Hvad dette reale jeg er blir fra først av
ubestemt. Til at begynde med er det intet andet end det
ubekjendte noget som har bevissthet.»
Disse ord gir jo i store træk et ganske klart billede
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>