- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
167

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritik av Kants opfatning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

167 Kritik av Kants opfatning



av det direkte opfatnings- eller bevissthetsforhold, hvori
subjektet staar til det. Løsrevet fra subjektet ophører
det derfor — som allerede tidligere fremholdt — at være
til. Vi har set at dette direkte bevissthetsforhold
nødvendiggjør en indirekte meddelelsesmaate mellem de
forskjellige subjekter indbyrdes. Det ene subjekt kan kun
ved indirekte meddelelsesmidler gjøre et andet subjekt
bekjendt med sine oplevelser, og disse opfattes da av
det sidste subjekt som noget dette har faat sig meddelt
Dersom det ene subjekt avløste det andet som bærer av
bevissthetsindholdet, maatte derfor det nye subjekt stadig
betragte det overførte bevissthetsindhold ikke som sit,
men som noget det hadde faat sig meddelt fra et
fremmed subjekt. Rigtignok forutsætter Kant subjekter som
ikke er skilt fra hinanden ved sanselige eller materielle
legemer; men denne omstændighet ophæver ikke
nødvendigheten av en indirekte kommunikation mellem dem.
Ophævelsen av den fysiske skillemur mellem subjekterne
nødvendiggjør en anden indbyrdes meddelelsesmaate
end den sedvanlige; men den kan aldrig bevirke, at et
subjekt kan betragte en oplevelse som det har faat sig
meddelt fra et andet subjekt, som sin. At jeg faar
kjendskap til hvad et andet subjekt har oplevet — likegyldig
paa hvilken maate det sker — kan umulig bevirke at
jeg betragter disse oplevelser som mine. Dersom det
subjekt som ligger til grund for oplevelserne, veksler,
maa der nødvendigvis ogsaa indtræde en veksling i
forholdet mellem disse og subjektet. Det nye subjekt maa
betragte oplevelserne som fremmede, som oplevelser av
et eller andet forsvundet subjekt, ikke som sine oplevelser.
Grunden til at jeg ikke betragter mine medmenneskers
oplevelser som mine egne, er jo ikke først og fremst den at
de har andre fysiske organismer end jeg, men den at
bare jeg kan staa i det direkte opfatningsforhold til
disse oplevelser, som jeg uttrykker ved at kalde dem mine
baade ved førsteoplevelsen og erindringen om dem. Det
er kun i kraft av dette direkte bevissthetsforhold til op-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free