- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
152

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritik av aktualitetspsykologien - Sjælen som transcendentalt jeg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

152

Sjælen som transcendentalt jeg

sætter i sig selv og reduserer til et underordnet moment
i sit eget liv. Man kunde næsten si at den enkelte
forestilling lever som en underordnet sjæl i sjælen, som et
organ som har en relativt selvstændig livsdrift, men
aldrig løsrives fra den sjæl som frembragte det.
Derfor maa sjælen holde dette organ i en underordnet
stilling som tjenende led i den organiske helhet, likesom
den materielle organisme underordner de enkelte cellers
virksomhet under organismens tarv. Ti enhver
forestilling kan, hvis dens selvstændige livsdrift tar overhaand,
vokse og emancipere sig til en art oprører mot selve
sjælen. Ja den kan, hvis den antar karakteren av en
tvangsforestilling, utøve et rent morderisk sjæletyranni.
Derfor gjælder det for sjælen altid at eie en viss kraft
til at «transcendere» eller hæve sig over de allerede
aktualiserte sjælelige processer og eftervirkninger eller
dispositioner. Sjælen maa i sig avsætte resultaterne av
tidligere virksomhet, den maa utfolde sit liv i
enkeltforestillinger, følelser eller akter, men den maa ogsaa
stadig tilbakeholde i sig selv et visst overskudd av kraft
til at hæve sig over dem, beherske dem og gjøre noget
nyt ut av dem. Saaledes bestaar sjælens liv paa den
ene side i at organisere fortiden og paa den anden side
i at skape fremtiden.

Sjælen som transcendentalt jeg.

Wundts lære om de «skapende synteser» danner en
ganske naturlig overgang til Kants berømte
«transcendentale apperception», fordi vi ogsaa her har at gjøre
med skapende sjælelige synteser, eller rettere med den
logisk-syntetiske funktion som gir tænkningen enhet og
erkjendelsen almengyldighet. Det er særlig Kant som
har bragt denne logisk-syntetiske funktion i nøie
sammenhæng med jegproblemet, og dermed tillike med
spørs-maalet om sjælen. Kort uttrykt er hans standpunkt
dette, at jegets enhet og vedvaren kun er et uttryk for

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free