- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
148

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritik av aktualitetspsykologien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

148

Kritik av aktualitets psykologien 148

Denne er ganske visst psykologiens nødvendige
utgangspunkt, men ikke utelukkende dens gjenstand. Psykologien
kan umulig indskrænke sig til en simpel beskrivelse av
de sjælelige erfaringer. Dens hovedopgave blir, som
Wundt selv sier, at utfinde «de i selve gjenstanden, d.v. s.
de sjælelige processer, begrundede kausale principper».
Og disse kausale principper fører ut over
bevissthets-sammenhængen.

Da saaledes alternativet bevisst eller ubevisst ikke
kan tillægges nogen avgjørende betydning ved
bedømmelsen av en psykologisk forklaringsgrunds berettigelse,
blir spørsmaalet, om der bortset fra dette alternativ
foreligger omstændigheter som taler for at anta virksomheten
som forklaringsgrund til bevissthetens enhet. Og her
melder sig foruten de tidligere fremførte argumenter mot
denne forklaringsgrund ogsaa den omstændighet, at den
sjælelige virksomhet jo ikke er en, men mangfoldig. Vi
maa skjelne mellem mange sjælelige virksomheter. Ti
den sjælelige virksomhet hvorved en dom opstaar, kan
umulig identificeres med den som fremkalder
sansefornemmelsen eller sammensmeltningen av flere partielle
toner til et eneste klangindtryk. Det er bare en logisk
abstraktion som sætter os istand til at opfatte
virksomheten som en enhet. At søke forklaringsgrunden til
bevissthetens enhet i virksomheten blir derfor at søke den
i noget mangfoldig, saasnart vi opfatter virksomheten
konkret, og vil man — uten atter at ty til en abstraktion
— føre disse forskjellige virksomheter tilbake til en
enhet, saa maa man søke denne enhet i en substantiel eller
selvstændig eksisterende sjæl, som ved utenfra kommende
paavirkninger vækkes til selvutfoldelse eller
selvdifferentiation, og som er det fælles tilgrundliggende subjekt for
alle sjælelige virksomhetsytringer. Denne sjæl er — som
allerede tidligere fremholdt — dels empirisk og dels
transcendent. D. v. s. den falder dels indenfor den
umiddelbare erfaring eller bevissthetsomraadet, og dels
utenfor dette. Og den transcendente eller ubevisste del av sjælen
kan vi kun slutte os til paa grundlag av bevisste erfaringer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free