Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Det professionella kvinnliga shamanväsendet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
92 J. STADLING
da1, finnas antydningar om, att ’hvita’ smeder verkligen existerade.
För att nu hålla mig till de ’svarta’ shamanerna måste jag in-
skränka mig till att konstatera, att det bland buräjterna ännu
existerar både ’hvita1 och ‘svarta1 smeder. 1 samma mån som
nu de kvinliga shamanerna började att under shamanerandet an-
vända särskilda kostymer, hvilka voro behängda med olika bil-
der af metall, klockor, kedjor o. s. v , blef smedsyrket mer och
mer betydelsefullt, ja, äfven i viss mån farligt, emedan förfär-
digandet af pjäser, som förestälde onda andemakter, ställde sme-
den i en viss beröring med dessa och sålunda förknippade sme-
dens öde med den kvinliga shamanens. På detta sätt uppstod
en sammansmältning af smedsyrket och shamanämbetet, som
under den vidare utvecklingen ledde därtill, att smederna anses
som ’shamanens äldre bröder11.
1 N. Gorochoff säger i sitt arbete om “Jorong- Jolan“ (Den hvite yng-
lingen): “Jag kände personligen några ’hvita’ shanianer. De voro värkligen
präktiga människor — tystlåtna, ödmjuka, milda, afgjordt hederliga och goda—
medan de ’svarta’ shamanerna däremot voro genomgående ohederliga, listiga och
bestialiska".
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>