- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
85

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Det professionella kvinnliga shamanväsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SHAMANISMEN I NORRA ASIEN 85
Ehuru ännu ej tillräckligt forskningsmaterial föreligger för ett
slutgiltigt afgörande af förloppet vid det “hvita“ och det “svarta“
shamanväsendets evolution, synes det likväl vara sannolikt, att det
“hvita“ shamanväsendet utvecklats ur samfällighetskulten.
Ursprungligen synes det professionella shamanväsendet ej haf-
va haft någon som helst direkt befattning med samfällighetskulten,
hvilken bland fornasiaterna, där shamanismen bibehållit sin största
ursprunglighet, uteslutande förvaltats af familjens öfverhufvud,
husfadren med biträde af husmodren. Hvarje familj har sin egen
trumma — kultens viktigaste redskap och en gåfva från de goda
andemakterna — förutom de öfriga heliga tygen, som tillhöra
den ursprungliga helgedomen, familjehärden. Samfällighetens
(familjens eller familjegruppens) offerfäster, som ledas af inbju-
daren eller af någon för tillfället vald familjefader, afse beskyddande,
d. v. s. goda makter, och shamanens underordnade deltagande
vid dessa fäster synes hufvudsakligen afse att hålla de onda an-
darna på afstånd. Bland giljakerna är det t. o. m. strängt för-
bjudet att under offerfäster anlita shamanen. Häraf framgår, att
det professionella shamanväsendet ursprungligen är en speciell
institution.
Bland jakuter, burjäter och altaier, där de samfällda offer-
fästerna äfvenledes ursprungligen leddes af samfälligheternas öf-
verhufvud, förrättas däremot numera den samfällda offertjänsten
än af någon f. t. för ändamålet vald höfding och än af någon
shaman — naturligtvis en “hvit“ shaman, då ju den samfällda
offerfästen afser de goda makterna. Här har sålunda den ur-
sprungliga offerpresten, samfällighetens öfverhufvud, i mer eller
mindre utstäckning, ersatts af den “hvite“ shamanen.
Rörande förloppet vid det “hvita“ shamanväsendets fram-
växande ur samfällighetskulten saknas ännu faktisk kännedom.
Den sannolika förklaringen häraf erbjuder likväl inga svårigheter,
ty shamangåfvan brukade ofta sammanfalla med utmärkande egen-
skaper i öfrigt och en framskjuten samhällställning.
Att äfven “hvita“ kvinliga shamaner, enligt sägnerna, före-
kommit, motsäger på intet vis det “hvita“ shamanväsendets ut-
veckling ur familjekulten. Fordom förekom nämligen stundom
månggifte, t. ex. bland jakuterna, hufvudsakligen af ekonomiska
skäl. En förmögen man med mycken boskap på skilda orter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free