- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
35

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Offerväsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SHAMANISMEN I NORRA ASIEN 35
uppfödande eskimåerna offra ej hundar, i motsats till de sibiriska stammar, som
hålla hundar. Hundoffer omtalas dock icke bland kamtschadalerna, och det är
ovisst, om korjäkerna offrade hundar, innan en del af dem blefvo rennomader.
I deras fornsägner omtalas mäst offer af renar.
Till och med bland stammar, som sedan längre tider tillbaka
till det yttre antagit nyare religionsformer, såsom bland en del
lamaistiska burjäter och de till den ryska ortodoxien för omkr.
150 år sedan “omvända11 jakuterna, praktiseras blodiga offer.
(Enligt Potanin hafva de blodiga offren däremot af lamas afskaf-
fats i hela det lamaistiska Mongoliet). Men medan altaierna,
i likhet med fornasiaterna och vissa andra stammar, offra blodiga
offer både åt goda och fientliga andemakter, bringa jakuterna
blodiga offer — af hästar och boskap — endast åt fiendtliga an-
demakter (abasylär och deras öfverherre Ulu-Tojon); oblodiga
offer och lefvande djur däremot offra de åt välvilliga “skapande
andemakter" (aiy) samt åt “husbönder11 (itschi), hvilka stundom
tyckas intaga en mellanställning mellan sagda makter. Vid de
blodiga offrens förrättande angifves den gudomlighets art, åt hvil-
ken offren frambäres, genom det väderstreck, mot hvilket offer-
djurets hufvud vändes.
De samfälda offren, som alltid beledsagas af fästligheter, täf-
lingslekar o. s. v., äro i regeln periodiska, men anordnas stundom
äfven vid utomordentliga tillfällen. Vid dessa offras förnämligast
till samfällighetens skyddsmakter, i regeln högre gudomligheter.
De enskilda offren däremot, som vanligen äro tillfälliga, afse of-
tast lägre andemakter, välvilliga eller fientliga. Bland de noma-
diserande fornasiaterna, där familjen i regeln utgör den enda sam-
fälligheten, hafva de samfällda offren karaktären af familjeoffer,
men till de stora regelbundna offerfästerna inbjudas vanligen i
tur och ordning grannfamiljer inom vidsträckta områden.
Bland giljakerna, som med sina egendomligt organiserade
släktgrupper bilda på sätt och vis ett undantag, spelar björnfästen
hufvudrollen i deras offerväsende. Bland de öfriga shamanistiska
stammarna, där samfälligheter af högre ordning utbildats, före-
komma motsvarande olika samfällda offerhögtider: för familjen,
klanen, stammen.
Den grundföreställning, på hvilken offerväsendet synes hafva

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free