Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Andemakternas dualistiska indelning. Människosjälens ursprung och tillvaro efter döden. Olika begrafningsmetoder - Fig. 4. D:o
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
HHl
J. STADLING
ptatsens hälgd, straffas detta strängt af de aflidna shamanerna,
stundom t. o. m. med döden. Hvarje släkt och stundom hvarje
by har sin egen shamanlund.
Under liknande ceremonier begrafvas shamanerna äfven bland
jakuterna. Här brännas likväl ej shamanernas lik utan förvaras
i kistor, hvilande öfver marken å tvärslår dragna genom i marken
nedstuckna pålar, å hvilkas spetsar äro fästade klumpiga träbil-
der af foglar (se fig. 3), föreställande shamanens tjensteandar,
eller också äro shamanernas likkistor på vanligt sätt uppfästade
mellan tvänne träd, medan vid något träd i närheten shamanens
trumma vanligen, ehuru icke alltid, upphänges. Till skillnad från
vanliga dödliga begrafvas shamanerna på undangömda platser
inne i urskogen eller på höga svårtillgängliga berg. Inne i ur-
skogen vid nedre Lena fotograferede jag en dylik shamangraf,
hvars bild här återgifves. Å pålarna, som uppburo den moss-
belupna kistan, synas klumpiga träbilder af foglar, hvilka före-
komma endast å shamangrafvar.
I närheten påträffades en annan shamangraf. Kistan hade
här varit uppsatt mellan tvenne träd, men hade ramlat ned och
fallit i sär, och skelettdelarna lågo kringströdda på marken. Me-
dan jag plockade ihop skelettdelarna och lade dem tillbaka i
Fig. 4. Shamangraf.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>