- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
22

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Andemakternas dualistiska indelning. Människosjälens ursprung och tillvaro efter döden. Olika begrafningsmetoder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

A^;&äa&is
14
r-j*. «*r P
**
22 J. STADLING
Under denna omhvälfning, hvarvid solgudens upproriske bro-
der, åskans och eldens gud, den mäktige Ulu-tojon, spelade främsta
rollen, delades den jakutska himmelsolympen i tvenne hälfter,
den östra och den västra hemisferen. I den förra ha de goda,
i den senare de onda makterna sitt tillhåll. Dessutom husera de
onda andemakterna både “norrut11 och i den “undre11 samt “den
mellersta världen11 (på jorden), och de goda “österut11 och “söder-
ut11. I den “undre världen11, d. v. s. underjorden, finnas dock äf-
ven goda makter, t. ex. mammutdjurets andar.
De onda andemakternas öfverherre, Ulu-tojon, himmelsgudens
son och solgudens broder, är likväl icke absolut ond utan för-
enar i sig åskans och eldens dubbelegenskap af gagnelighet och
skadlighet, och med en viss logisk skärpa hafva de shamanistiska
jakutteologerna mer och mer utbildat sin religiösa åskådning i
monistisk riktning i öfverensstämmelse med sin praktiskt utilita-
riska läggning.
Om denna utveckling finge ostördt fortfara, blefve förmod-
ligen Ulu-tojon med sin härskara af abasylär slutligen ensam
härskare i deras olymp. Sålunda har han redan inkräktat på sin
höge broders skaparemakt. Människan har, utom ett för hela
kroppen gemensamt lägre lifselement (tyn), två själar, nämligen
kut (i sin tur sammansatt af tre beståndsdelar: “luft-, jord- och
moder-elementen11), utgörande den fysiska sidan af lifvet, och syr,
sammanfattningen af lifvets psykiska element. Sedan solguden
drog sig tillbaka, har modergudinnan Ajasyt öfvertagit “skapan-
det11 eller förlänandet af den ena själen, kut, medan Ulu-tojon
förlänar människorna syr. Ursprungligen ansågs syr uteslutande
tillhöra shamanerna, men sedermera tillerkändes den det psykiska
lifvet i allmänhet.
Den fysiska själen (kut) utgör särskildt föremål för abasy-
lärs roflystnad: “de äta upp ’kut’“. (Kanske härleder sig denna
föreställning från människooffer, som fordom förekommo bland
jakuterna, ty de “svarta11 shamanerna, de onda andarnas repre-
sentanter, åto sannolikt af offret.) Men “luftelementet11 hos kut,
som är oätligt, måste aflägsnas, innan kut uppätes. Detta af-
skilda luftelement förvandlas nu af abasy till yör, ett slags före-
ning af de fysiska och psykiska själarna (kut-syr), hvilket väsende
är människan själf i än synlig, än osynlig gestalt. Föreställnin-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free