Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
60
hjem’’s genesis. Ibsen hadde hele tiden været me-
get urolig og mere end sædvanlig optat af emnet.
Først stod det hele for ham som en tågeverden,
hadde han sagt hende, så skilte enkelte formløse
skikkelser sig ud af kaos og tilslut blev disse skik-
kelser klarere og mere lysende.
En dag overrasked han hende ved at sige:
,Nu har jeg seet Nora. Hun kom lige hen til mig
og la" hånden på min skulder."
, Hvordan var hun klædt?" hadde så fru Ibsen
spurgt — et ægte kvindeligt spørgsmål.
,.Hun var klædt i en simpel blå uldkjole,"" svarte
Ibsen uhyre alvorligt.*)
Sigurd, der allerede dengang var en meget kritisk
natur, spurgte mig om jeg fandt dagligstuetonen i
stykket rigtig naturlig. Han var ræd for at faderens
lange ophold udenlands kunde ha” givet fonen en
mindre hjemlig klang uden det rette norskhedspræg.
Da jeg så roste dialogen, studsed han og sa”: ,Men
finder du da ikke at der er ligesom en kløft mellem
anden og tredie akt? Det forekommer mig, at der
*) Jeg har senere i livet flere gange måttet tænke paa denne
sy simple blå uldkjole”, ikke mindst, da jeg på nationaltheatret i Kri-
stiania så Noras fremstillerinde iført en rød selskabsdragt med et knip-
lingsfichu om halsen, hvad der var så meget forunderligere som et af
stykkets replikker udtrykkelig betoner, hvor tarvelig den lille Noras
garderobe er. Hun, der bruger alle sine penge til at afbetale på den
hemmelige gjæld, har ikke råd til at kjøbe sig fine kjoler.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>