Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
OOQ
er det ædle Mesterværk værdig: Kjærlighedens
Sejr over Tvedragten, Ordenens over Magten.
Men en Indvending, der vejer meget, kan
dog gjøres. Friederichs bemærker med Rette:
..Spejlingen i Skjoldet er, om end et koket
Motiv, saa dog til at forstaa; men at Gudinden med
Anstrengelse holder Skjoldet til den ene Side,
uden at benytte det til noget som helst praktisk
Formaal, det har ingen rigtig Pointe". Overbeck
gjør samme Bemærkning og paapeger desuden,
at man paa Draperiet over Støttens venstre Knæ
ikke kan opdage Spor af den Haand, som maa
have hvilet der, for at gribe 0111 Skjoldets
nederste Rand.
Jeg har nu gjort Rede for de vigtigste
Hypotheser, om hvad den meliske Afrodite
oprindelig har foretaget sig. og Resultatet er, som
Læseren ser. at de alle synes mere eller mindre
utilfredsstillende. Gaaden har i mere end et
halvt Aarhundrede udæsket Skarpsindigheden og
gjør det endnu.
Kr da en nøjagtig Løsning mulig? Ja. for
saa vidt det ligger indenfor Mulighedens Omraade,
at et Menneske gjenføder, hvad et andet
Menneske har følt og tænkt. Dersom det lykkes i
dette Tilfælde, gives der dog ingen Prøvesten for,
at det Sande er truffet. Men den Forklaring,
som fortsætter den afbrudte Melodi i dens egen
Aand, og som med hvad den tilføjer ikke
modsiger men bekræfter hvad der endnu er tilbage,
21 *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>