- Project Runeberg -  Beskrifning öfver Kongl. Lustslottet Rosersberg /
29

(1821) [MARC] [MARC] Author: Lorenzo Hammarsköld
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

högra, något framräckta fot, och
uppskådar med outsäglig from djupsinnig
ömhet på sin moder, På vänstra sidan
om den heliga Jungfrun, ligger den
något äldre Johannes, med en korskäpp
i handen, på ena knät. Han är icke
alldeles naken, utan öfver ena axeln
och lifvet lätt omgifven med ett af
camelhår bebrämadt kläde. Jesu vänstra
hand, den han håller mot Marias knä,
och Johannis högra, den han stöder mot
sitt framböjda lår, synas i förkortningar.
Scenen är ett blomsterrikt landskap och
i fonden synas bergskullar och
tornspetsarne af en stad. — På Madonnans,
vänstra stortås-nagel, tyckes man skönja
något, som liknar bokstäfver —
förmodeligen Konstnärens namn — nu
alldeles oläsliga. Men den höga
betydelsefullheten af alla situationerna, det
outsägligen intagande fromma behaget i alla
dragen, teckningens ädla correction och
coloritens harmoniska ljufhet bevittnar
att, om, möjligtvis, denna förtjusande
tafla icke skulle vara ett orginal af den
nya tidens störste Målare, är den
åtminstone en, öfver all beskrifning, lyckad
gammal copia [1]. — b) Ossian, stor


[1] Denna Tafla tillhörde, innan den af Kon.
Carl XIII köptes, sal. Hof-Målar Bolander,
och det är bekant, att under den tiden den,
hos Bolander var tillgänglig för alla älskare
af det pittoreskt fulländade, undersöktes
den noga äfven af stränge granskare och
store kännare, och att desse funno flere skäl,
att bejaka än förneka dess ägta raphaeliska
ursprung. Det historiska om denna Tafla
är annars följande: På beställning af en
siennesisk Adelsman, målade Raphael La
Jardiniere
— så kallas denna Madonna, med
anledning af den heliga Jungfruns drägt och
local under sitt vistande i Florens. Ej
fullkomligt färdig, då Raphael, år 1507, skulle
återvända till Rom, uppdrog han åt en
annan berömd Målare, Ridolfo del
Ghirlandajo, att fullända det blåa drapperi, som
ännu felades, och detta utfördt, lemnades
taflan åt Siennesarn. Denne sålde den till
Kon. Frans I. af Frankrike, och sedermera
har den alltid blifvit räknad för en bland
de största dyrbarheterna i Pariser-Museum.
Att den rosersbergska La Jardiniere icke
är den ursprungliga af Raphael, det är
således säkert, icke blott deraf att den
verkligen befinner sig i Paris, utan äfven af
vissa olikheter, dessa båda taflor emellan. Så
t. ex. har den parisiska, kring den blåa
manteln, en façonerad bårde och på
nedersta fållen af Jungfruns kjol läses, med
antiqva bokstäfver: C. Raphaelo, hvilket allt
saknas på den rosersbergska. Men vi
veta, att de äldre Konstnärerne ofta, dels
sjelfva, dels genom sina Elever läto repetera
sina sujetter, och ett sådant förfarande vid
denna tafla, är så mycket troligare, som
Raphael sjelf ej kom att fullborda den
ursprungliga. — Här torde, för mina Läsare,
några ord om de Raphaeliska Madonnerna
icke vara ovälkomna, heldst då
anledningen liksom bjuder sig sjelf. Som bekant
är, har Raphael på flere sätt framställt den
heliga Jungfrun. Dessa hafva fått
särskildta utmärkande benämningar, och angifvas
följande, som de förnämsta. La Jardiniere,
såsom den egentliga grundläggningen för
Cyclen. Jungfrun, är här fattad alldeles
individuellt, såsom en skön, from, oskyldig
qvinna. La Silence, så kallad, emedan
Christusbarnet föreställes såfvande i sin moders
armar. Madonna della Sedia, af hvilken
finnes en god copia (af Raphael Mengs
utförd) i Kongl. Svenska Museum.
Madonna della Foligno, af denna rent
idealiserade Jungfru finnes i Stockholm en gammal
alldeles mästerlig repetition, tillhörig
Friherrinnan Tersmeden, född Sparre.
Dresdnerska Madonnan, föreställande den heliga
Jungfruns himlafärd, såsom
Verlds-Drottning. Här är hon alldeles öfverjordisk.
Dessutom nämner man Madonna del Candelabro,
Madonna del Impannato
o. s. v.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:31:48 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rosersberg/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free