- Project Runeberg -  Den rättvända världen : Eskilstunarörelsens två nycklar till samhällslugn och världsfred /
88

(1921) [MARC] Author: Alfred Edling With: Gustaf Österberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Samhällsreformen. Jag måste själv vara med vid de stora besluten - Vi behöva i allmänna välfärdsfrågor icke frukta majoriteten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

88

DEN RÄTTVÄNDA VÄRLDEN

lika så bra som den andre, tänker man, och det betyder väl inte så
mycket, hur jag röstar. Eller jag följer partiet eller min klass utan
vidare, och jag vet egentligen icke vart det bär.

Det är inte underligt, om detta system leder på sned, därest det
icke kontrolleras.

Men det är just en sådan kontroll vi avse. Och vid denna
kontroll är det icke den svåra personfrågan, som lägges upp för oss, utan
den förevarande allmänna sakfrågan, som vi alla begripa mycket
lättare, än vi förstå oss på personerna. Och i denna allmänna sakfråga
skall nu hela nationen samfällt uttala sig. Ha vi då något att frukta?

Vi ha, som förut blivit sagt, sett, vad klickarna till höger och
vänster ställt till. Men om 30 miljoner tyska män och kvinnor, 30
miljoner ryssar, en miljon finnar haft tillfälle att säga sitt samfällda ord
i själva sakfrågorna, skulle det då ha blivit vare sig krig eller inbördes
krig? Nej, det skulle det icke.

Majoriteten skall i stället driva fram, vad som för densamma är
nyttigt, framför allt möjligheter för alla att vinna hem och bröd och
trygghet. Men det är för minoriteterna lika nyttigt att dessa
möjligheter öppnas för alla.

För övrigt kunna minoriteterna vinna trygghet för frihet och
egendom först när majoriteten fått det bra. Först då kunna de få
möjligheter att rätt utveckla sina speciella strävanden. Beträffande
dessa behöver knappast något tryck befaras, ty för specialfrågor
sätter sig majoriteten icke i rörelse, såsom vi förut sagt.

Helt säkert skall man i stället hädanefter som hittills kunna vinna
all möjlig respekt för dessa högre strävanden, ja, ju mera folket
verkligen får träda fram, en mera ökad respekt än förut.

För religionens, tankens, språkets och konstens frihet och
strävanden kan hos de djupa leden vinnas resonans lika väl som högre upp,
kanske säkrare, och många av de största arbetarna på dessa områden
ha ju också ryckt upp från de djupa leden.

För de högsta moraliska och religiösa strävandena, var
förekomma de stora rörelserna, om icke i de djupa leden? Å andra sidan, när
religion, konst och vetenskap inriktas på dem, så betyder det
genomgående, att man kommit på ett högre plan. Då måste man gå ifrån
det spetsfundiga, förkonstlade, onyttiga, man måste komma till det
gagneliga, rena och höga. Exempel därpå skulle kunna anföras från
alla områden.

De flestas bästa är det högsta väl, hade en av våra kungar till
valspråk. Det är det på alla sätt; även på det sättet, att det ger högsta
möjliga skydd och frihet också åt mindretalet. Men hur går det med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 15 23:12:33 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rattvand/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free