- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
46

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det godas väsen såsom något, hvilket man har att söka
icke här eller där utom sig, utan i djupet af sin egen
själ. Häri ligga trenne bestämningar, hvilka vi icke skola
försumma att framhålla: 1) att filosofien äger en
omedelbart praktisk betydelse lika väl som en teoretisk; 2) att
filosofien redan för att kunna äga en giltig praktisk
betydelse måste vara en viss och osviklig insikt, ett
vetande; 3) att det vetandet har att hämta sitt verkliga
innehåll icke utifrån utan från den inre, andliga världen.

Dessa bestämningar på filosofi gingo från Sokrates i
arf till Platon. Äfven enligt honom ägde den sanna in
sikten omedelbart en praktisk betydelse; det sanna var
i och med detsamma det goda, likasom det goda var det
sanna, och den, som ägde det ena, ägde i själfva verket
också det andra. Det är icke tillfälligtvis, som han i sin
Metafysik kallar den högsta idéen, hvilken i sig inrymmer
all fullkomlighet och meddelar all fullkomlighet, det godas
idé: han är då sokratikern, som vid slutet af sin
spekulation lägger i dagen det, hvilket utgjorde själfva andan
och drifkraften i en sokratisk filosofi. Lika säkert var det
ock för Platon, att filosofien, äfven om hon betraktas från
sin praktiska sida allena, nödvändigt måste vara vetande
eller en viss och nödvändig insikt, samt att allt i
teoretiskt eller praktiskt afseende dugligt måste hämtas inifrån
själen själf. I allt detta är Platon sokratiker, och hans
skillnad från sin lärare består egentligen däri, att han på
ett vetenskapligt sätt och genom allmän bevisföring
ådaga-lade nödvändigheten af det, som Sokrates mera hade nöjt
sig med att uppvisa såsom riktigt i enskilda fall;
äfven-som däri, att han lät filosofiens teoretiska sida framträda
ofantligt mycket starkare, än detta hos Sokrates skett,
likväl alltid så, att sanningens praktiska betydelse skimrar
igenom. Filosofien är ett vetande om sanningen, men i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free