- Project Runeberg -  Ottar Trallings Lefnads-Målning. /
III:66

(1810) [MARC] [MARC] Author: Fredric Cederborgh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den ena moderna Poesiens plastik; den
andra, säsom Bomantikens pittoreska princip.,
utgöra öfvergången till Musiken i den
tredje; och den Bomantiska konstens absoluta
idealismus, som framställer andans oändliga
frihet i bildningsformåga, visa sig som
Poesiens omedelbara lif i några nyare Poemer,
hvars författare följaktligen måste vara den
Bomantiska konstens djuphet och totalitet,
blott uppenbarande sig, såsom den Poetiska
andans absoluta lif i dess fulländade
Idealitet och Neuativitel; — emedan han liksom
förvillade sig sjelf.

Fruntirnmerna viste naturligtvis icke hvad
de skulle tänka härom; men unga Hymell,
som nu trodde sig så lycklig att just hafva
träffat någon af de ryktbara män, hvars snillen
gjort honom till en beundrande anhängare,
och således icke ville försumma att gifva
dessa sina tänkesätt tillkänna;—bejakade
o-afbrutit, liksom han varit af samma mening.
Förnöjd hviskade han mig sedan i örat sin
gissning, att den okända Herrn säkert måtte
vara, som jag tyckte han sade, sjelfva
Sca-rabeus Plattergom, x&en jag kom sedan un-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otlefnad/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free