- Project Runeberg -  Kunst og liv i det gamle Florens /
58

(1895) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

58

og Folk begejstredes for hans Dygtighed og Snille, men det,
han byggede, blev aldrig, hvad han ønskede, Hjem, hvori
Livet trivedes og udvikledes, det blev kun kalkede Grave.

Et karakteristisk Exempel paa den unge Slægts Evner
og Syn har man i Donatellos Statue af S. Georg, der er
anbragt udvendig paa Kirken Or San Michele. Det er en ung
Mand, vel ikke tyve Aar endnu, han staar ret op og ned og
skræver noget paa Benene, han holder sit Hoved, som sidder
saa kjækt paa Halsen, højt, hans Ansigt, der er yderst kraftigt
og energisk, fortæller, at dets Ejer er snar til Handling og
Slag. Haaret, som er stort og vildt, og som vo.xer langt ned
i Panden og Tindingerne, harmonerer godt med hele
Skikkelsens Udtryk af ubændig Styrke; de hvasse, bestemte Øjne
ere drejede noget til venstre og ligesom sige: »Der kan
komme, hvad der komme vil, mig skal det ikke faa til at
blinke«. Han er iført fuld Rustning, over Skuldrene har han
kastet en Kappe, som er knyttet sammen foran paa Brystet;
den højre Arm hænger løst ned, den venstre er bøjet, og
Haanden h\iler let paa Skjoldet, der staar foran ham, støttet
paa Jorden.

Den dygtige Fremstilling og sikre Forstaaelse af det
menneskelige Legeme, der er i denne Figur, vil altid bevare
den og dens Mester en fremragende Plads i Kunstens
Historie. Den Sikkerhed, hvormed Ynglingens Spændstighed
og hans Legemes fine Bevægelse er opfattet og gjengivet, er
sikkert enestaaende. Men gaar man fra disse mere ydre
Forhold over til Figurens Aandsindhold, saa kan man ikke
andet end føle en ikke ringe Tomhed; der er intet i den af
det dybe og rige, som mødte En i den gamle Kunst, man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed May 22 23:18:03 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otiflorens/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free