- Project Runeberg -  Oljemåleriet : material, metoder och mästare /
295

(1946) [MARC] Author: Akke Kumlien
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

högsta och studerade honom med en nästan tragisk
noggrannhet, ty han kunde icke komma underfund
med den teknik han där så ivrigt sökte. Det finns
uppgift om hurusom han skar i kanten på
Tizian-original för att söka utläsa de olika skiktens
mångfald och effekter. För att få större ljusstyrka i sitt
måleri, som icke kände till den rätta
undermålnings-tekniken sökte han ge högre korpus och valörvärde
åt färgen genom tillsättning av vax.

En intressant och i förhållande till tiden originell
teknik visar John Constable. Hos hans landskap
»Vattenkvarnen» på Nationalmuseum finna vi en
pastost upplagd undermålning men icke grått i grått
utan i någorlunda färgstyrka. Över denna har lagts
en terpentinlasur, som låter undermålningen
framträda nästan med en slags pointillism. En nervös och
känslig penselföring med täta, snabba penseldrag
ökar intrycket av impressionism. Hela målningen är
utförd i oljefärg. Att lasuren lagts med
terpentin-blandad oljefärg kunna vi sluta oss till därav att den
inte har den enbara oljans eller hartsoljans
transpa-rans utan just den struktur och stumhet, som
utmärker färg med terpentin. Constables konst och
teknik kom att påverka åtskilliga franska och tyska
konstnärer, bland de sistnämnda Menzel.

Franskt 1600-tal har bröderna Le Nain och
Poussin som stora namn. Från en kärna av optiskt grått
bygger Poussin i övermålningen vidare i välstämda
helklanger. Hos Poussin är ofta det optiska gråa så

2g5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:22:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omaleriet/0295.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free