- Project Runeberg -  Oljemåleriet : material, metoder och mästare /
268

(1946) [MARC] Author: Akke Kumlien
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

väl till pass hos Tizian och hela hans skola. Enligt
Vasari arbetade Tizian i början av sin verksamhet i
den flamländska tekniken med tämligen minutiöst
utförande av alla detaljer och med den noggrannaste
undermålning. Så småningom ändrade han sitt
mål-ningssätt till ett betydligt friare. Den strängt
modellerande undermålningen, som till alla delar fastlade
det slutliga utförandet, tycks ha hindrat hans
inspiration. Doerner påpekar huruledes han ändrar detta
målningssätt så att undermålningen gjordes mycket
summarisk och utan nämnvärda detaljer. På en
sådan undermålning kunde han sedan tämligen fritt
måla vidare och helt ohämmat improvisera. Det
berättas, att han ofta målade med synnerligen stora
och breda penslar.1 När det gäller schumring äro
också de breda penslarna ovärderliga. Tizian använde sig
1 Detta torde säkerligen varit fallet med undermålningen
i tempera där breda penslar äro ändamålsenligast, men
med visshet ha dessa även använts vid övermålningen.
Att måla med breda penslar behöver inte alltid betyda,
att man målar »brett». Med de bredaste penslar kan man
göra de mjukaste övergångar. Ett »sfumato» låter sig
lättare åstadkommas med en bred än med en smal pensel.
Författaren har t. o. m. sett en mycket känd konstnär
som med en 6 cm. bred pensel gjorde de känsligaste
insatser av glansdagrar och andra detaljer. Men en särskild
fördel med en bred pensel är att man kan måla länge
med den utan att behöva hämta ny färg från paletten,
vilket i realiteten betyder, att färghållningen blir renare
(jämför sid. 173). »Lär dig tidigt att hantera de breda
penslarna», råder Kallstenius.

268

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:22:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omaleriet/0268.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free