- Project Runeberg -  Oljemåleriet : material, metoder och mästare /
223

(1946) [MARC] Author: Akke Kumlien
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tavelvård

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hur en målning hänger eller förvaras är icke
likgiltigt för dess bestånd. Jämn och något så när
normal värme i det rum, där målningen befinner sig,
är alltid en god sak. Värme från värmeelement
skadar icke men elementen böra dock icke vara
placerade så att värmen från dem stryker upp rätt över
den vägg, där målningar hänga. Dylik värme för
med sig ständigt virvlande damm. Icke heller bör en
tavla hänga så att varmt solljus under någon tid på
dagen ligger på. Ljuset skadar nog icke men
strålvär-men. Kaminvärme kan också i flera avseenden vara
olämplig. Os från en kamin eller från en kakelugn
kan ställa till ledsamma färgförändringar. Luftens
förorening av bl. a. svavelväte är riskabel för alla
målningar.

En målning å duk på kilram bör alltid vara spänd.
Ingenting är egentligen lättare än att med en liten
hammare slå in kilarna så att duken blir jämnt
spänd, men saknar man praktiskt sinne kan man ju
låta en konstnär som är van vid spännramar göra
det. En målning, som icke är ordentligt spänd,
visar buktigheter, som dels förta ett gott intryck, dels

223

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:22:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omaleriet/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free