Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. I den musikaliska verlden
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
»Stockholm är bortskämdt af operetten», säger man, »och
kafémusiken ...» Bägge finna dock sina försvarare, och om den senare
heter det: »Tänk på hvad man bjöd den stora allmänheten innan
t. ex. August Meissner kom hit, och det till och med på
kyrkokonserter!»
Utan att vilja hvarken för mycket upphöja eller nedsätta nya
Stockholms musiksinne, hvilket möjligtvis ej är af djupaste slag, må
dock erinras, att vi ha en rätt stor stam, vårt musiklifs »fasta stock»,
som företrädesvis besöker symfonikonserterna, aldrig försummar de
utländska virtuoser som komma hit, gärna infinner sig på de
Aulinska kvartetterna och anser för sin pligt att, aktivt eller passivt,
tillhöra det ena eller det andra af våra stora musiksällskap. Detta
är ett sakförhållande som ej kan nekas.
Lika obestridligt är, att arbetsklassen
egnar en icke ringa del af sina fristunder
åt sångöfningar samt att Stockholm
därför bland den klassen har ett stort
antal kvartettsällskap, hvilka visserligen
icke betyda något i konstnärligt afseende,
men så mycket mera i samhälleligt, främjare
af goda tidsfördrif och hyfsade seder.
L. Norman. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>