- Project Runeberg -  Det gamla och det nya Kina /
48

(1927) [MARC] Author: Karl Hildebrand - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen. Det gamla Kina - 3. Det gammalkinesiska samhället

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

äro tillämpade på det dagliga livet, utan har ett behov att
tro på högre andliga väsen. Kong-fu-tse var personligen
icke främmande för gudstro, men ansåg denna vara en rent
personlig sak, som icke ingick i hans förkunnelse. Folkets
breda massor hava på olika sätt sökt komplettera konfucia-
nismen med dyrkan av olika gudar.
Sammanhörande med konfucianismen var dyrkan av
»Himmelen» i himmelens tempel i Peking. Den ende, som
där frambar offer, var kejsaren, vilken då uppträdde såsom
statens representant. Flera hundra år före Kong-fu-tse kon-
centrerades denna dyrkan till kejsaren ensam som aktiv
handlande, och någon folkreligion har aldrig uppstått här-
ur. I övrigt möter man främst buddismen, som i Kina
uppträder i delvis annan form än i Indien. Det gemen-
samma draget är individens strävan att frigöra sig själv
utan hänsyn till andra samt frigörelsekampens fortvaro un-
der många livsformer. Den ursprungliga buddismen är me-
ditationens och värdsflyendets religion, där individen räddar
sig själv utan bistånd av bestämda gudar. Nordbuddismen
i Kina accepterar mera tron som frälsningsgruncl och anta-
ger flera gudar, vilka hjälpa människorna. De egentliga
medlemmarna äro präster och munkar, vilka dragit sig till-
baka från världen och helt ägna sig åt religiösa uppgifter;
dessutom finnas stora skaror anhängare, vilka fortfarande
leva i världen. Buddismen predikar barmhärtighet och
kärlek och framhäver lika starkt som konfucianismen den
sonliga vördnadens betydelse för frälsningen, varigenom
den bidragit att bygga upp det kinesiska samhällsskicket.
»Taoismen» är från början, som det synes, en djupt mystisk
rörelse med Lao-tse som den främste lärofadern. Den har
emellertid förbundits med grov vidskepelse och i allmänhet
urartat till magiska besvärjelser. Folkets religion är egentli-
gen icke buddism, konfucianism eller taoism utan litet av
varje. Den består först och främst av fädernedyrkan. Dess-
utom finnas ett otal lokala och speciella gudar för olika yr-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 12 15:12:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nyakina/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free